- Føler jeg er moralsk vinner

Petter Solberg synes ikke det er noen tvil om hvem som var den beste sjåføren i Rally Mexico: Petter Solberg.

LEON (Dagbladet): For å ta en fjerdeplass med 5,40 minutter tidsstraff er i seg selv en liten sensasjon i et så raskt rally som i Mexico.

Uten tidsstraffen hadde Solberg slått vinner Markko Märtin med 2 minutter og 25 sekunder. Det er utklassing i rein kjøretid.

- Jeg føler meg faktisk som moralsk vinner. Jeg gjør det, sier Solberg til Dagbladet.

Men akkurat det er ikke konkurrentene til Petter veldig enig i.

- Skit hender

Vinneren Markko Märtin fra Estland formelig fnyser når Dagbladet antyder at Solberg er den moralske vinner.

- Det går ikke an å se slik på det. Det blir å snu alt på hodet. Å følge reglene er en stor del av idretten vår. Noen ganger hender det noe skit med meg, og andre ganger er det Petter det går ut over. Så jeg føler seieren min her borte var fortjent. Selv om jeg egentlig kjørte veldig gjennomsnittlig, sier Märtin til Dagbladet.

Flere av konkurrentene til Solberg reagerte svært negativt på at nordmannen ikke ble diskvalifisert. Det bekrefter Solberg sjøl.

Veldig sinte

- Ja, Marcus Grönholm og Peugeot var veldig sinte på at vi fikk fortsette. Men sånn er det. Vi fikk vår straff, og når jeg greier å kjøre meg til bra poeng med over fem minutters tidsstraff, så er det veldig fortjente poeng.

Men Marcus Grönholm føler ikke med Petter.

- Nei, det er feil å si at han er den moralske vinneren. Han har kjørt bra. Men jeg har selv mistet seieren, blant annet i Argentina, på grunn av en liten filleting. Så det er likt for alle. Sånn sett har Petter bare fått som fortjent, sier Grönholm til Dagbladet.

- Bedre enn ventet

Men bortsett fra bitterheten over at seieren røyk på en teknisk feil, og en tabbe på vei til service, så har helga vært en lang opptur for Solberg.

- Ja, jeg må være kjempefornøyd. Alt har vært perfekt. Bortsett fra det som skjedde på fredag ettermiddag. Bilen har gått mye bedre enn forventet. Og jeg har vist alle hvem som har vært den raskeste sjåføren her borte, sier Petter, som vant over halvparten av fartsprøvene totalt i Rally Mexico.

- Tror du konkurrentene er skremt over at du kjørte så mye raskere enn dem i den nye bilen?

- De legger garantert merke til det. Det er klart de gjør det. Og kampen om VM-tittelen kommer til å bli skikkelig tett og hard.

- Bedre sjanse

- Du frykter ikke at du i verste fall kan tape VM på den tabben du gjorde fredag?

- Nei, det er vanskelig å si. Men jeg innrømmer at jeg før sesongen hadde krysset av en ti-poenger (red.anm. antall poeng for førsteplass,) her i Mexico, men samtidig tok jeg fem poeng på Sebastian Loëb. Og det var veldig viktig. Jeg har lagt lista høyt, og har planlagt å ta ti poeng både på New Zealand, Kypros og Hellas. Men det er et press jeg er nødt til å legge på meg selv.

Fram mot neste Rally i New Zealand kommer Solberg til å bruke tida til å justere detaljer med motoren i den nye bilen.

- Det er små justeringer, men det er alltid noe å hente. Jeg var usikker før helga hvordan bilen ville fungere, men nå er jeg trygg. Jeg mener definitivt at sjansene mine til å ta VM-gull er mye bedre med den nye bilen.

Det er kun ett usikkerhetsmoment. Og det er hvordan bilen vil fungere i normal høyde. Etappene i Mexico har gått i mellom 2000-2800 meters høyde.

- Alt tyder på at bilen er mye raskere enn den gamle. Men samtidig har veiene her i Mexico vært skreddersydde for Petters tekniske kjøring, så jeg vet ikke hvor mye som skyldes bilen og hvor mye som skyldes Petters kjøring, sier Subaru-sjef, David Lapworth.

MORALSK VINNER: En gjeng norske studenter var blant de mange som hyllet Petter Solberg som den moralske vinneren av Rally Mexico. Men konkurrentene mener Solbergs fatale dyttehjelp på vei til depotet burde ført til diskvalifikasjon, og synes ikke synd på nordmannen.