VERDENSKJENT: Alle vil ha en bit av FC Santa Claus, som spiller på finske juletradisjoner for hva det er verdt. Foto: Kaisa Sirén
VERDENSKJENT: Alle vil ha en bit av FC Santa Claus, som spiller på finske juletradisjoner for hva det er verdt. Foto: Kaisa SirénVis mer

Folk fra hele verden går mann av huse: - En av de galeste klubbene jeg noensinne har besøkt

Den finske fotballklubben får særlig mye oppmerksomhet før jul.

(Dagbladet): FC Santa Claus er en finsk klubb som får mye internasjonal oppmerksomhet, særlig rundt juletider. Det høres ut som et vennelag eller et bedriftslag. Men klubben, som hører hjemme i den finske byen Rovaniemi, er mer enn bare nisselogo, juleassosiasjoner og alvekostymer.

Det er en seriøs klubb som to ganger har holdt på å rykke opp til den nest øverste divisjonen i Finland.

FC Santa Claus ble stiftet i 1993 da de to fotballklubbene Rovaniemen Reipas og Rovaniemen Lappi ble slått sammen. Den første klubben var den mest suksessfulle, med sine 12 sesonger i Kakkonen (finsk andredivisjon).

Navnet FC Santa Claus stammer fra «Santa Claus Village» i Rovaniemi. Hvert år før jul strømmer tusenvis av turister til det som blir ansett som julenissens kontor.

- Det er mange folk som vil vite hva som står bak navnet. Vi er en ekte klubb. Vi har spilt i mer enn 20 år i andredivisjon i Finland og rykket nesten opp to ganger. I 2010 var vi to minutter unna opprykk, sier FC Santa Claus' styreleder Juha Eteläinen.

Hvis FC Santa Claus hadde spilt uavgjort i den siste kampen mot HITK ville de rykket opp. Men HITK scoret målet som knuste drømmen. Målet er å rykke opp i førstedivisjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Global oppmerksomhet Klubbens stadion har en kapasitet på 4000, men det er «bare» mellom 200 og 700 personer på hjemmekampene. Treningsanlegget Santa Sport har innendørs treningsmuligheter og en kunstgressmatte med varmekabler utvendig. Fansen elsker å synge julesanger under kampene.

KLUBBENS LOGO: Julenissen er naturligvis sentral.
KLUBBENS LOGO: Julenissen er naturligvis sentral. Vis mer

Fram til 2010 var det ikke så mange som hadde hørt om FC Santa Claus utenfor landets grenser. Det var før det brasilianske mediehuset Globo Esporte tok turen over Atlanterhavet.

- Det er ganske utrolig at vår lille klubb er så berømt. Det var ikke så mye interesse før 2010, men så gjorde vi noe riktig med internett. Etter det har det eksplodert, sier Eteläinen.

- Det har vært en voksende etterspørsel fra hele verden. Brasilianske Globo var de første. Alle tenkte «nice, det er en historie i Brasil, Sør Amerikas største medieselskap. De kommer ikke tilbake». Men så kom de tilbake to ganger. Det samme skjedde med andre medier. De vil vite hva som skjer, sier Eteläinen. 

Besøk fra hele verden For det er ikke bare Brasil som har besøkt byen med rundt 50 000 innbyggere. Medieselskap som BBC, AP og The Guardian i England, Gazzetto Dello Sport i Italia og Marca i Spania er bare noen av selskapene som har tatt den lange turen til Nord-Finland for å lage reportasje om FC Santa Claus.

«FC Santa Claus er et av de galeste klubbene jeg noensinne har besøkt», skriver den engelske journalisten Adam Smith, som omtaler seg selv som en Santa Claus-fan etter at han besøkte laget.

Denne uka kom et medieselskap helt fra Kina for å finne ut mer om klubben. Det har resultert i en samarbeidsavtale over fem år. FC Santa Claus skal samtidig motsatt vei for å promotere klubben i Asia, og spille to vennskapskamper i året der, i håp om økte inntekter for en klubb som har slitt økonomisk.

Kineserne skal også «streame» kampene til FC Santa Claus i Kina.

MASKOT: Julenissen dukker av og til opp i forbindelse med kamper. Foto: FC Santa Claus
MASKOT: Julenissen dukker av og til opp i forbindelse med kamper. Foto: FC Santa Claus Vis mer

- Stadig flere kinesere besker byen vår, og vi er interessante for det kinesiske folk, sier Eteläinen.

Ikke bare en morsomhet Klubben har julenissen som logo, den samme hvitskjeggete mannen som maskot, og spillerne bruker hyppig alvehatter med bjeller for å lage stemning før kamp. Det er ikke noe tvil om at flere av verdens land ønsker å komme i julestemning med et besøk til Finland og julenissens by.

Samtidig tjener altså ikke klubben noe særlig penger på oppmerksomheten.

- Alt er som et tveegget sverd. Vi får mer oppmerksomhet i disse månedene enn andre måneder. Det er bra med oppmerksomhet, men det handler ikke bare om sporten, men om Santa Claus, siden merket er så kjent. Folk smiler når de ser bilder av oss når vi spiller i snøen, med alver og julenissen på slep. Folk må se at det er folk og personer bak logoen og klubben. Det er ikke bare en morsomhet. Vi gjør dette arbeider frivillig, sier Eteläinen.

Nå er det nesten bare finske spillere i klubben, men det kan forandre seg. Klubben har nemlig et ønske om å hente utenlandske spillere som har «gode ferdigheter» og «god ånd».

- Vi må bestemme om vi skal være en liten klubb med mye publisitet, eller en stor klubb som hjelper spillere i andre land, sier Eteläinen.

Svarer på brev For to år siden holdt klubben en ungdomsturnering i begynnelsen av juli. Fotballkampene spilles når sola går ned tidlig. Turneringen har fått navnet Santa Claus Cup. Der kom det også lag fra Nord-Norge.

Det sportslige høydepunktet for klubben var nok da de spilte mot engelske Crystal Palace i en treningskamp i 1997. Da kom det 5000 tilskuere for å se begivenheten.

POPULÆRE: FC Santa Claus får oppmerksomhet fra hele verden. Foto: FC Santa Claus
POPULÆRE: FC Santa Claus får oppmerksomhet fra hele verden. Foto: FC Santa Claus Vis mer

Byen har også julenissens postkontor, som mottar haugevis med brev fra verden over hvert eneste år. FC Santa Claus' spillerne har også gjort dugnadsarbeid på dette postkontoret.

- Vi prøver å svare på så mange brev som mulig, sier Eteläinen.

Mottoet til FC Santa Claus er selvfølgelig «Don't stop believing».

Dersom du vil kjøpe supporterutstyr fra FC Santa Claus, kan du gjøre det her.

NY SPONSOR: FC Santa Claus skal promoteres i Kina. Foto: FC Santa Claus
NY SPONSOR: FC Santa Claus skal promoteres i Kina. Foto: FC Santa Claus Vis mer