For to år siden ville ikke OBOS tatt i norsk toppfotball

Ny sponsor i 1. divisjon.

HÅNDTRYKK TIL 77 MILL.: Direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland (t.v.), er meget fornøyd med avtalen med OBOS og Martin Mæland. Kjetil Siem føler også en lettelse over at 1. divisjon har fått sponsor igjen. Foto: Nyebilder.no
HÅNDTRYKK TIL 77 MILL.: Direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland (t.v.), er meget fornøyd med avtalen med OBOS og Martin Mæland. Kjetil Siem føler også en lettelse over at 1. divisjon har fått sponsor igjen. Foto: Nyebilder.no Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Les også: Branns 2015-tilværelse har fått et navn: Velkommen til OBOS-ligaen

(Dagbladet): FOR TO ÅR siden ville ikke OBOS tatt i norsk toppfotball i det hele tatt, langt mindre inngått en samarbeidsavtale til 12,8 millioner kroner årlig over seks år. Nå gjør de det med et smil og i trygg forvissning om at avtalen også er et viktig samfunnsengasjement. Og for fotballen betyr dette langt mer enn det som bare for ett år siden var et utenkelig beløp for 1. divisjon.

Det betyr nemlig at toppfotballen i Norge er gjenreist som ettertraktet sponsorobjekt.

MATS MØLLER DÆHLIS eventyrlige suksess på landslaget i 2014, Martin Ødegaards sensasjonelle gjennombrudd, Caroline Graham Hansen i verdens beste kvinnelag, kvinnelandslaget i sommerens VM-sluttspill og noen gode resultater mot dårlige lag i EM-kvalifiseringen som per dato gjør det mulig å tro på en sommer i Frankrike 2016. Veldig mye positivt har skjedd på kort tid i toppen av norsk fotball. Men aller viktigst med tanke på den friskmeldingen som ble signert i går er jobben som er gjort for å få det til.

Og folka som har jobbet fram avtalen.

DA DAGBLADET KARTLA maktforholdene i norsk fotball for et år siden ble tidligere visepresident Jan Halstensen rangert som Fotball-Norges sjette mektigste mann. Hadde vi gjort det i dag ville han nok vært enda høyere på lista. For få, om noen, har flere bekjentskaper og kontakter der det er viktig for idretten å ha bekjentskaper og kontakter. Og det er gjennom relasjoner og overbevisende jobbing av herrene Pål Breen og Ronny Aasland, der Breen solgte inn en presentasjon av framtida som fikk OBOS til å tenke slutte å tenke ski, at avtalen gikk i boks.

KOMMERSIELLE INNTEKTER ER alltid viktig. Det er det toppfotballen i Norge lever av. Men like viktig denne gangen er komplimenten som helt naturlig følger avtalen som et vannstempel.

Det som forteller at fotballen igjen er en merkevare store aktører ønsker å identifisere seg med.

NORSK TOPPFOTBALL TAPTE et viktig slag og mye prestisje da utredningen om fornyelse av ligastrukturen ble latterliggjort og avlivet nærmest før debatten var i gang. Det var et tungt slag for organisasjonens øverste sjef, Leif Øverland. Men 12.8 millioner kroner i året for 1. divisjon, som gikk hele 2013-sesong uten navn og sponsor, er en gedigen seier.

Og det er seirene som teller.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer