For tynn for Paris- Dakar

Pål Anders Ullevålseter (33) må opp fem kilo før ørkenrallyet Paris- Dakar. Med sine 75 kilo er han reine smågutten i forhold til sine konkurrenter.

I januar gikk drømmen i oppfyllelse - han klarte å gjennomføre dødsrallyet Paris- Dakar. Tre nordmenn har tidligere forsøkt å ta seg gjennom ørkenen, uten å lykkes. Ullevålseter kjørte inn til en sensasjonell niendeplass.

Fettreserver

Den profesjonelle endurokjøreren, som i dag er storfavoritt under i NM i enduro i Moss, har nå begynt oppkjøringen til sesongens store mål: Han vil oppleve bitende kulde, ekstrem varme, lite søvn, elendig mat og steintøffe kjøreforhold i Paris- Dakar igjen.

- Jeg jager selvsagt plasseringen fra i fjor, sier Pål Anders Ullevålseter til Dagbladet.

Men før starten går i Marseille 1. januar, må han fete seg opp litt.

- Jeg er for lett. I løpet av høsten trenger jeg å gå opp fem kilo.

Ullevålseter har en egen kostholdsekspert som skal hjelpe ham med å øke vekta sakte, men sikkert i løpet av høsten. Ikke med søtsaker, men ved hjelp av styrketrening og mye sunn mat.

For 33-åringen vet av erfaring at det er en fordel med stor muskelkraft og tyngde for å holde stø kurs med en motorsykkel på over 200 kilo mellom beina.

- Jeg trenger fettreserver. Det tar på å kjøre sykkel 150 kilometer i døgnet, 19 dager på rad.

- Du finner ikke noen skiløpere der nede. Det er robuste fyrer som veier mellom 100 og 110 kilo. De håndterer sykkelen som en moped. Så kommer jeg med mine 75 kilo - jeg rekker nesten ikke nedpå, spøker han.

Rådyrt

Det er samtidig ikke småpenger som skal til for å delta. I fjor hadde lysluggen fra Nordmarka i Oslo et totalbudsjett på over en halv million kroner og han måtte finne seg i å punge ut 100 000 kroner fra egen lomme. I år er situasjonen en helt annen. Sponsor Service har garantert ham 750000 kroner i sponsorstøtte - penger som vil komme godt med.

I fjor kjøpte han en spesialkonstruert ørkensykkel til en kvart million kroner. Det samme skal han gjøre i år, men den er ennå ikke laget.

- Den kommer kanskje til Norge i oktober. Jeg får håpe at det er enda litt mer krutt i den, sier den fartsglade familiefaren.

Hjelp av pilot

Motorsykkelen hans er utstyrt med en kartmaskin, en trippelteller og en GPS-navigator. Det er alt nordmannen får til navigering gjennom det enorme ørkenlandskapet i Nord-Afrika. Roy Lamberg hjelper nå Ullevålseter med å få fart på navigeringen. Han er pilot, og for å hjelpe sin tidligere kollega fant han fram bøkene fra studietida.

- Det er ikke så lett. Det er minst 1000 knapper på GPSen - jeg som har mer enn nok med mobilen min. Jeg skulle hatt kunnskapene til en flyger og hodet til en orienteringsløper, sier Pål Anders Ullevålseter og ler rått.

RÅTT PARTI: - Du finner ikke noen skiløpere der nede. Det er robuste fyrer som veier mellom 100 og 110 kilo. De håndterer sykkelen som en moped, sier Pål Anders Ullevålseter om de andre førerne i Paris- Dakar.