Forhandler om 13 millioner

Olympiatoppen jobber nå for å hale inn fire nye sponsorkontrakter med verdi rundt 13 millioner kroner i året. - Vi håper et par av sponsorene kan være klare til jul, sier toppidrettssjef Bjørge Stensbøl til Dagbladet.

- Det gjelder fire nye bedrifter, men jeg vil overhodet ikke kommentere hvilke bedrifter det gjelder, sier Stensbøl.

Lykkes forhandlingene, skal disse fire hver for seg bidra med rundt 3,3 millioner kroner årlig i perioden 1997-2000.

  • Første januar i år forsvant hele sju av elleve bedrifter fra Olympiatoppens sponsormappe.
  • For å opprettholde mangfoldet i norsk toppidrett må derfor rundt 25 millioner kroneroverføres fra Olympiatoppen.

K-bank, Braathens Safe, Statoil, Bama, Orkla, Hakon-gruppen og Nyman & Schultz (fortsetter som leverandør) takket for seg.

- Men noen av dem har ikke sagt fra seg opsjonen på å tegne ny kontrakt, sier Stensbøl.

De fire som ble igjen hos Olympiatoppen har i løpet av året fått selskap av fire nye:

Netcom, Adidas, Postbanken og SAS.

Til sammen bidrar disse i år med verdier tilsvarende rundt 27 millioner kroner.

- Olympiatoppens sponsorbudsjett for 1997 lød opprinnelig på 25 millioner kroner, men er oppjustert i forhold til inntektene. Det blir derfor helt feil å snakke om en sponsorkrise i Olympiatoppen, mener Stensbøl.

Sjøl om toppidrettssjefen ved nyttår kan telle opp 12 sponsorer, er dette ikke nok til å redde norsk toppidrett.

- Sponsormarkedet for de små og mellomstore særforbundene er voldsomt redusert siden OL på Lillehammer, sier han.