Formel-1-Gudfaren

Formel-1-Gudfaren Bernie Ecclestone har solgt aksjene sine, men 75-åringen beholder full makt over motorsportens tungvektsklasse.

I en tid da F1-sporten er full av orkaner - virkelige skypumper av bilfabrikanter som vil inn og overta F1-seddelpressa, og som har skaket opp motorsportens mange rivaliserende, mektige og verdensomspennende grupper - har Bernard Charles Ecclestone nettopp solgt sine siste 25 prosent av aksjene sine. Og det uten å miste noe av den makten han har holdt over sporten i de siste 30 år. Hans formue - anslått til 45 milliarder kroner - er nå med et pennestrøk blitt fordoblet til omkring 90 milliarder pluss!

-  Bernie gjør det igjen, sier McLaren-teamets sjef, Ron Dennis til Dagbladet med dårlig skjult misunnelse.

-  Utrolig. Nå når alle vil ha mer penger fra pengekistene og sloss for å overta, slår han til. Et ytterligere et bevis på at Bernie er vår virkelige verdensmester.

Sønn av skipper

Historien om motorsportens tungvektsklasse, Formel-1, er forførende lesning som begynte da den unge trålerskippersønnen i 1959, etter å ha fullført en ettårig handelsskole og startet en forretning for brukte motorsykler, også ville forsøke motorracing. Forsøkene i Formel-2 og seinere et par F1-forsøk var ikke spesielt suksessfulle. Men kortvokste Bernie så sportens potensiale. I det små ble han manager for et par av datidas fremste førere, først og fremst den østerrikske Jochen Rindt, som posthumt ble verdensmester i 1970, etter at han krasjet og ble drept under treningen til det italienske Grand Prix på Monza-banen utenfor Milano.

-  Det er derfor jeg sluttet med konkurransekjøringen, fortalte Bernie Ecclestoine mange år seinere.

 -  Når jeg så de virkelige store førerne og hvilken dødsforakt de måtte utvise for å vinne, forsto jeg at denne siden av motorsporten ikke var for meg. Det var jeg altfor intelligent for...

Sirkuseieren

 MEKTIG:    Formel-1-sjef Bernie Ecclestone er styrtrik og mektig. Han styrer fartssirkuset med stø hånd verden            over. Alle foto: Scanpix
MEKTIG: Formel-1-sjef Bernie Ecclestone er styrtrik og mektig. Han styrer fartssirkuset med stø hånd verden over. Alle foto: Scanpix Vis mer

Ecclestone så øyeblikkelig at sporten med sin duft av unge, virile menn ved sine superraske biler og forlokkende rikdommer, var som skapt for TV. Raskt begynte han å samle alle teamsjefene, førerne og baneeierne under sine vinger, samtdig som han fikk innsatt sin høyre hånd, March-teamsjefen og advokaten Max Moseley, som sjef for FIA, Federation Internationale de l\'Automobile, organisasjonen som styrer all motorsport.

Raskt oppdaget verdens finanshaier mulighetene, og Ecclestone solgte digitaliserte TV-rettigheter til den franske TV-kanalen, Canal+, og tok inn en halv milliard pund - ca 6,6 milliarder kroner - på det. Men en klausul i kontrakten stipulerte at mens Canal+ fikk prosentene, beholdt Ecclestone full, eksekutiv makt. Den franske TV-kanalen gikk under.

Så kom tyske EMTV og kjøpte opp boet av Canal+, samt ytterligere noen prosent fra Ecclestone. Bernie ble milliardær pluss, men beholdt makten. EMTV gikk konkurs og ble kjøpt opp av den tyske mediamogulen, Leo Kirsch, som samtidig kjøpte 75 prosent av Ecclestones SLEC - som ble solgt betinget av at Ecclestone skulle være sjef med eksekutiv makt.

Og plutselig var Bernard Charles Ecclestone Englands rikeste mann med en formue på mellom 40 og 50 milliarder kroner.

Opprør

Da Kirsch gikk konk, ble aksjene overtatt av et bank-konglomerat. De klarte ikke å styre motorsport-sirkuset og solgte aksjene tilbake til Ecclestone for en slikk og ingenting.

Samtidig truet bilfabrikkene Fiat (eiet av Ferrari), Mercedes (motorleverandør til McLaren), BMW, (motorleverandør av motorer til Williams-teamet), samt team-eierne og bilfabrikkene Renault og Toyota sammen om et forsøk på å fravriste Bernie Ecclestone makten, for dermed å få mer penger av de enorme TV-inntektene. Bilfabrikkene ville starte et konkurrerende verdensmesterskap og drive Ecclestone ut. Foreløpig har de ikke klart det.

Samtidig som han nylig fylte 75 år, klarte Ecclestone å manipulere bankene. De innså at de ikke kunne klare seg uten ham. Med sine resterende 25 prosent Ecclestone hadde beholdt av SLEC, fikk han så i stillhet den private Luxemburg-baserte finansgruppen, CVC (Capital Partners), til å kjøpe opp SLEC.

-  Ja, sier den flirende Ecclestone til Dagbladet. -  Så lenge jeg hadde bukten og begge endene og med alle bilfabrikantene truende med sitt rivaliserende GPWC, (Grand Prix World Championship) innså de at det var bedre å selge unna alt, tilbake til meg for en minimal sum og la meg sloss. Før blekket hadde tørket, solgte jeg unna igjen!

Eier åtte fly

Å snakke med Ecclestone på hans aller helligste, kontoret, er umulig. Der sitter han, konstant jonglerende ringende telefoner. Ellers er han i møter over hele verden hele året, transportert av hans egne, private flåte av jetfly; et par Boeing 737, en Falcon, et par Lear-jets samt tre jumbo 747. Eller til hans leiligheter i New York, Monte Carlo, Roma og og Paris, hans store chalet i Gstaad i Sveits eller hans massive yacht, normalt forankret i Nice, like ved flyplassen mellom Nice og Cannes, som er kjernen i all flygning til Rivieraen. Samt hans tilstedeværelse på nesten samtlige 18-19 Grand Prix.

Han ankommer gjerne torsdag kveld eller fredag morgen, og er borte igjen før vinnerne samler seg på seierpodiet.

GODE VENNER: Bernie Ecclestone og superstjerne Michael Schumacher.