FORTVILET: Therese Johaug viste følelser under pressemøtet sammen med Norges Skiforbund, der hun forklarer årsaken til positiv dopingtest. Video: NTB Scanpix Vis mer

Therese Johaug tatt i doping:

Først hånet de Johaug. Nå jubler matvaregiganten for resultatet

Finsk Lidl-stikk til norsk langrenn.

(Dagbladet): Matvarekjeden Lidl sto for et av gårsdagens mest spesielle reklamestunt der alle i Finland som kjøpte norsk røkelaks fikk med gratis leppepomade på kjøpet.

Markedsavdelingen i finske Lidl bekreftet til Dagbladet at stuntet - som var avgrenset til å gjelde torsdag - var et stikk i retning norsk langrenn og dopingtatte Therese Johaug (28).

Og ifølge matvaregiganten selv, var det hele en stor suksess. Sjeldent har røkelaks-salget vært så stort en torsdag i oktober, forteller selskapet.

- Vi er veldig fornøyd med hvordan kampanjen gikk for seg. Vi fikk masse gode tilbakemeldinger. Alle tilbakemeldinger i Finland var veldig positiv. Flere har uttalt at kampanjen var både aktuell og morsom. Kundene strømmet til butikkene for å kjøpe laks, så vi må si at det var en suksess, sier Seppo Niemelä, markedssjef i Lidl, til Dagbladet i ettermiddag.

Kampanje

Johaugs dopingsak vekker nemlig oppsikt også utenfor de norske landegrensene. Spesielt i langrennsinteresserte nasjoner som Finland er interessen stor.

Den tyske matvarekjeden Lidl ble aldri en hit i Norge. Fem år etter de første butikkene åpnet i 2004 kjøpte Reitangruppen dem opp, og de blågule-butikkene forsvant fra norsk jord.

Men i våre naboland lever kjeden ennå. Og denne uka sender Lidl i Finland et stikk tilbake til Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lidls markedssjef, Seppo Niemelä, bekrefter følgende i en epost til Dagbladet i går:

- Vi ville lage en kampanje som er aktuell og som responderer til våre finske kunder på en leken måte. Denne kampanjen gjelder bare for i dag (torsdag). En kunde som kjøper norsk røkelaks får en leppepomade gratis. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra våre kunder, opplyste Niemelä til Dagbladet.

Uttalelsen til Dagbladet og den spesielle kampanjen ble også fanget opp og sitert i de største mediene i Sverige - og mindre langrennsinteresserte Danmark.

Massiv interesse

Analysebyrået Meltwater har brukt datainnsamling og algoritmer for å komme fram til at Johaug-saken fikk 4655 medieoppslag verden rundt fra nyheten sprakk torsdag, til og med søndag.

Til sammenlikning ble Sundby-saken fra i sommer omtalt med 1276 artikler verden rundt.

I Norge har Johaug-saken blitt omtalt 1307 ganger. Sundby-saken fikk 332 medieoppslag her til lands. Dopingsaken mot Johaug er omtalt i hele 57 land, ifølge Meltwaters tall.

Men også våre naboland er interessert. Svenskene har publisert 1149 Johaug-artikler og finnene 569 artikler.

- I Finland ser vi mye snakk om suspendering, regler og et snev av «jeg visste det». I Sverige er majoriteten av snakket direkte sitater og lenker til redaksjonelle saker, samt debatteringer av disse. Mens i Norge ser vi mye støtte til Johaug, sier Truls Tandberg, daglig leder i Meltwater Norge.