RYKKET NED. Follo FK rykket ned i 2. divisjon på overtid i fjor etter tidenes nedrykksdrama. Her i en kamp mot Brann i 1. divisjon, som Brann vant 2-1. Det blir 2. divisjonsspill for klubben i år, men i en forbedret liga. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
RYKKET NED. Follo FK rykket ned i 2. divisjon på overtid i fjor etter tidenes nedrykksdrama. Her i en kamp mot Brann i 1. divisjon, som Brann vant 2-1. Det blir 2. divisjonsspill for klubben i år, men i en forbedret liga. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpixVis mer

Fotballen tar nye grep - nå skal det bli litt stil på 2. divisjon også

Det som var Oddsenligaen heter fra i dag PostNord-ligaen. Og viktigst for 2. divisjonsklubbene - produktet skal utvikles og forbedres.

Norsk Tipping er ute av 2. divisjon som navnsponsor, men er fortsatt inne med 3,5 millioner kroner i året for å opprettholde spillflatene.

Nytt navn på ligaen er PostNordLigaen.

Hvis avtale er av en størrelsesorden som gjør at de 56 klubbene på nivå tre opprettholder den årlige bonusen på 75 000 kroner.

Meget viktige penger.

Norgs Fotballforbund har i flere år subsidiert balansen mellom 2.divisjonsklubbenes avtale og utbetalingen på 75 000 kroner. De neste tre årene, fordi også denne avtalen er større og bedre enn den forrige, kan deler av disse subsidiene brukes til andre formål. Hvilket betyr at norsk fotball, også utenfor det definerte toppfotballsegmentet som favner de 32 klubbene i Tippeligaen og OBOSLigaen, vokser.

I et vanskelig marked, der resultater og omdømme ikke har vært fotballens beste venner de siste sesongene, forteller det veldig mye om fotballens standing og komersielle dyktighet.

Tippeligaen og OBOS-Ligaen har stram og profesjonell innramming som gir produktene identitet og gjenkjennlighet. Nå skal også 2. divisjons innpakning løftes opp på et synligere og mer profesjonelt nivå.

Og det snakkes allerede om kåringer som Årets Spiller og Årets Lag på tvers av de fire avdelingene.

Det vil garantert bli godt mottatt.