Fotballfeber

Den norske fotballfansen vil fortsatt se kampene med egne øyne - fra tribunen. Etter seks serierunder er det publikumsvekst hos ni av de elleve klubbene som spilte i Tippeligaen i fjor. Stabæk og Viking øker mest. Molde minst.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Stabæk øker formidabelt. Riktignok er totaltallene små, men 41,4 prosents vekst!

- Hvordan forklarer du det, fotballformann Erik Loe?

- Vi er veldig fornøyde. Særlig med at det kom så mange (4848) og så oss mot Odd i runden etter tapet for Sogndal.

Fjørtoft lokker

- Hva med Fjørtoft-effekten?

- Den kan helt sikkert tillegges noe av veksten. Han begeistret publikum da han kom inn mot Tromsø. Men jeg tror dette også gjelder flere klubber. Det er flere profiler enn i fjor.

Den massive TV-dekningen påvirker tilskuertallene både på godt og vondt. TV-kampen 22. april Rosenborg_Molde ble sett av 10 923. Tilsvarende kamp i fjor hadde 13 940 tilskuere. Odd-Brann nå i helga gikk på TV, men hadde likevel flest tilskuere i hele runden (6015).

Ser man bort fra direkteoverføringene, er imidlertid tendensen klar: TV|2 og NRKs studiosendinger av fotballrunden holder ikke folk som vil på kamp hjemme i godstolen.

- Jeg er litt forundra over det. Kanskje det er slik at folk synes det er spesielt morsomt å være på kamp når fjernsynet er der. Det har vært en tendens i Sverige, sier Loe.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer