Fotballfolket svikter TV 2

TV 2 ligger langt unna seertallene for tilsvarende kamper under forrige EM - og taper dessuten store penger på mesterskapet.

Under EM i 2000 delte NRK og TV 2 på kampene. Den gang samlet den første runden i gruppespillet (alle nasjoner spilt én kamp hver) 844 000 seere.

Etter første runde av gruppespillet i år, kan TV 2 vise til et gjennomsnittlig seertall på 591 000. Nedgangen er på nesten 30 prosent. Også seerandelen var markant mye høyere i 2000.

Norges deltakelse i EM 2000 forklarer litt av nedgangen, for Norges åpningskamp mot Spania på NRK 1 for fire år siden samlet halvannen million seere. Men selv om man ser bort fra den kampen, ligger seertallene lavere i år.

Prime time

En forklaring til gjennomsnitts-nedgangen kan være så enkel som at seerne foretrekker NRK når det kommer til fotball.

Etter første runde i gruppespillet i 2000 hadde NRK et seersnitt på sine kamper på bortimot 1,2 millioner. TV2 hadde under halvparten.

Riktignok ligger TV 2 i år noen få tusen seere over sine egne kamper under EM 2000, men så har kanalen også flere kamper i såkalt prime time i det nå pågående EM.

TV 2 kan med rette skilte med seerandeler som strekker seg opp mot - og til dels over - 50 prosent. Men det konkrete antall seere er altså ikke like imponerende.

25 millioner

TV 2 tjener heller ikke penger på sin voldsomme EM-satsning. Ifølge nettstedet til Dagens Næringsliv taper kanalen isolert sett hele 50 millioner kroner.

75 millioner kroner kostet TV 2s inngangsbillett for eksklusivitet på det norske markedet. Kanalen har stipulert ekstra reklameinntekter på 25 millioner under EM-måneden juni.

Med andre ord 50 millioner i tap, men et slikt regnestykke mener TV 2 blir misvisende:

Uvurderlig

-  Dette drar jo opp interessen for TV 2. Alle ser på kanalen nå, og kanskje kan vi regne hjem satsingen fram mot jul, sier kanalens salgsdirektør Bjørn Gunnar Rossvold til dn.no

Han legger til at denne profileringen av TV 2 som sportskanal ikke kan regnes i kroner og øre, men at den er uvurderlig.