SAMME MERKE: Norge fortsetter å spille i Umbro-drakter, men det kommer nye landslagsdrakter i løpet av året. Garantert uten dragelogo. 
Foto: Christian Thomassen, Scanpix
SAMME MERKE: Norge fortsetter å spille i Umbro-drakter, men det kommer nye landslagsdrakter i løpet av året. Garantert uten dragelogo. Foto: Christian Thomassen, ScanpixVis mer

Fotballforbundet lanserte ny Umbro-avtale

Dagbladet på bomtur med to VM-baller fra Adidas.

||| (Dagbladet): Norges fotballforbund informerte i dag om at de har inngått en ny seksårsavtale med Umbro.

Totalt er avtalen verdt 100 millioner over seks år. Umbro fortsetter dermed som leverandør av utstyr til de norske landslagene både på senior- og juniornivå.

Avtalen ble presentert i forkant av dagens landslagstrening, og dermed gikk Dagbladets fikse reportasjeidé fullstendig i ball.

Vi hadde nemlig gått til anskaffelse av to flunkende nye VM-baller. Planen var å alliere oss med skuddføttene til Morten Gamst Pedersen og John Arne Riise og hanskene til Jon Knudsen, for å sjekke om spanjolene egentlig har noen grunn til å klage.

- Badeball Iker Casillas hevdet i helga at mesterskapsballen «oppfører seg som en badeball».

- Det er riktig at den beveger seg veldig, tilføyde midtbaneeleganten Xavi.

Idéen om å få det norske hjemmesitterlandslaget til å teste VM-ballen hørtes god ut da den dukket opp tidlig i dag morges.

Riktignok var vi klar over at det kunne bli en utfordring. Ballene lages av en annen produsent enn Norges faste utstyrsleverandør, og slike ting er allt annet enn ukomplisert i en gjennomsponset idrettsverden.

- En provokasjon Og uroen ble ikke mindre da vi så pressemeldingen om at en ny samarbeidsavtale skulle lanseres på dagens trening.

FORSETTER SAMARBEIDET: Konsernsjef i Scantrade/Umbro Terje Normann Johannessen (t.v.) og toppfotballsjef Nils Johan Semb i NFF.  Foto: Morten Holm, Scanpix
FORSETTER SAMARBEIDET: Konsernsjef i Scantrade/Umbro Terje Normann Johannessen (t.v.) og toppfotballsjef Nils Johan Semb i NFF. Foto: Morten Holm, Scanpix Vis mer

Men foreløpig var det ikke kjent hvem avtalen var med. Kanskje NFF hadde inngått en lukurativ avtale med Adidas? Det var bare å pakke med seg de to nyinnkjøpte VM-ballene og komme seg til Ullevaal stadion.

Men nei, vel framme på nasjonalarenaen var det opplagt at vi var på bomtur. Alle spankulerte rundt i Umbro-trøyer, i dag enda flere enn vanlig.

Bekreftelsen kom fra landslagets mediesjef Jon Mørland, som hadde lovet å sjekke muligheten med markedsavdelingen i NFF. Det ble ingen test av ballen verdens beste spillere skal sparke Sør-Afrika rundt den neste måneden.

- Nei, ikke i dag. Det ville vært en provokasjon, sier Mørland til Dagbladet.

Vi innrømmer at timingen var elendig fra vår side.

FORTSATT UBRUKTE: Dagbladets to nye VM-baller.Foto: Sigbjørn Strand
FORTSATT UBRUKTE: Dagbladets to nye VM-baller.Foto: Sigbjørn Strand Vis mer