Fotballstjernene i Nike-reklamen går på trynet i VM

Unntatt Homer. - Det er det vakre med fotballen, svarer Nike.

|||(Dagbladet): Wayne Rooney som en uflidd tjukkas i campingvogn, eller Wayne Rooney som en adlet og tiljublet nasjonalhelt?

Det illustrerte den brutale forskjellen på VM-fiasko og VM-suksess i reklamefilmen Nike presenterte like før ballen rullet i Sør-Afrika. 

Med fasit i hånd er det ikke vanskelig å konkludere med at Rooneys innsats i VM kvalifiserte mer for campingliv enn for audiens på Buckingham Palace.

En mager trøst for United-spissen er at han på ingen måte var alene om å floppe av stjernene som deltok i filmen.

• Didier Drogba brakk armen like før VM startet. Takket være en armbeskyttelse kunne han spille, men Elfenbenskysten røk ut og Drogba satte ikke sitt preg på mesterskapet.

• Fabio Cannavaro hadde et mareritt-VM, i likhet med resten av lagkameratene sine. Sist i gruppa, bak New Zealand.

GLISET ER TØRKET BORT: Fabio Cannavaro fikk heltemottakelse hjemme i Italia etter VM. Vel å merke i Nikes reklamevideo.... Foto: Nike
GLISET ER TØRKET BORT: Fabio Cannavaro fikk heltemottakelse hjemme i Italia etter VM. Vel å merke i Nikes reklamevideo.... Foto: Nike Vis mer

• Franck Ribery og Patrice Evra dro hjem i skam sammen med resten av det franske laget. Evra var kaptein, men ble demonstrativt benket i den siste kampen.

• Theo Walcott kom ikke engang til VM.

• Cesc Fabregas får knapt spille for Spania.

• Ronaldinho passet ikke inn i Dungas filosofi.

• Cristiano Ronaldo var brukbar, men langt unna å kunne avdekke noen gigantstatue av seg selv hjemme i Portugal, slik han gjorde i reklamen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og da har vi ikke nevnt Roger Federer, som i Nike-filmen fikk kjørt seg i bordtennis av Wayne Rooney. Sveitseren røk ut av Wimbledon-turneringen i god tid før finalen tidligere denne uka.

SKJEGGET I POSTKASSA: Wayne Rooney. Foto: Nike
SKJEGGET I POSTKASSA: Wayne Rooney. Foto: Nike Vis mer

Reklamefilmen er regissert av 21 Grams-regissøren Alejandro G. Inarritu, og hadde «Write the future» som slagord.

Dessverre for de medvirkende i VM var den ikke spesielt lystig.

Dagbladet har sendt Nike en mail, og spurt om de ser ironien i at alle stjernene i reklamen deres har hatt et heller nitrist VM.

- Vi er strålende fornøyd med suksessen vi har hatt med denne kampanjen. At fans fortsatt snakker om og diskuterer filmen fire uker etter at den ble presentert er utrolig. Den er blitt vist nesten 18 millioner ganger på YouTube, og har underholdt og inspirert fotballfans over hele verden. Når det gjelder innsatsen til spillerne som medvirker, viser det hvorfor fotball er et vakkert spill: Fordi det er uforutsigbart, skriver de.

Og avslutter med å minne om at det er flere Nike-profiler i VM enn floppene fra videoen:

- For å nevne noen få: Özil og Klose, Tevez og Mascherano, Iniesta, Puyol og Torres. Sneijder og van der Vaart. Fabiano og Maicon.