Fra skinner til sykkelhjul

Rør ihop sykkel, verksted, parkering, tog og arbeidstrening. Resultatet er en ferdig sukret kake til pendlere, julaften for samfunnet og stø kurs for folk på vei tilbake til arbeidslivet.

Hesten er dau og kjerra har rustet ned. Men stallen er rustet opp!

Det er ingen grunn til å ikke Sykle til Jobben selv om veien er lang. Går det ikke på hjul, så går det på skinner.

På Fredrikstad stasjon er det gjort rom for sykkelparkering. Stasjonsbygget huser både sykkelparkering og -verksted.

For 50 kroner i måneden kan pendlere med NSB parkere sykkelen sin i Sykkelstallen. Der står den innelåst og innendørs, og Østfolds mange pendlere kan hoppe rett fra det ene miljøvennlige alternativet og over på det neste.

Sparer 30.000 per person

En frisk sykkeltur på morgenkvisten er effektivt på alle måter. Du sparer penger på å spare bilen. Samtidig får kroppen en sjanse til å kjenne at den lever.

Og skal vi tro Transportøkonomisk institutt, sparer samfunnet hele 30 000 kroner i reduserte helsekostnader for hver eneste person som sykler til og fra jobb.

Om tilbudet blir en suksess vil NSB etablere «Sykkelstallen» ved alle større stasjoner i løpet av 2007-2010.

REPARERE, REPARERE: Sykkelbokforfatter Rasmus Leiro er ansatt som prosjektleder ved sykkelstallen, som også tilbyr reperasjon. Foto: PRIVAT
REPARERE, REPARERE: Sykkelbokforfatter Rasmus Leiro er ansatt som prosjektleder ved sykkelstallen, som også tilbyr reperasjon. Foto: PRIVAT Vis mer

Sykkelstallen i Fredrikstad ble startet i 2007, og er et prøveprosjekt. Etter sommeren i fjor var det 30 personer som brukte sykkelparkeringen daglig. Sykkelstaller i Moss og Drammen er under planlegging.

Pedalen

Fredrikstad kan som vanlig by på litt ekstraservice. Da sykkelparkeringen ble planlagt, var det ønske om noe mer enn bare en automatisk parkering.

Sammen med Kirkens Bymisjon så de mulighetene for et sykkelverksted primært drevet av folk som trenger en myk start på vei tilbake til arbeidslivet. Entusiast og sykkelbokforfatter Rasmus Leiro er ansatt som prosjektleder.

- Vi får inn mellom 5 og 10 sykler til reparasjon hver dag, så vi har mye å gjøre, sier Leiro.

Med seg på laget har han syv i arbeidstrening, én frivillig og én fast ansatt.

- Vi prøver å være allsidige og ta inn alle reparasjoner som kommer, sier Leiro.

Uansett om du har gammel eller ny sykkel, kan du ta den med til Pedalen. Team Leiro har både kunnskap og kontakter til å skaffe deler og få sykkelen reparert.

Fra skinner til sykkelhjul

Mekkeboka

- Vi ønsker også å være et sted hvor folk kan komme og få brosjyrer på sykler og sykkelkart, slik at det blir et sykkelmiljø, sier Leiro.

Selv har han skrevet Mekkeboka, som kom i ny utgave i 2007. Dette er en sykkelbok med alt du trenger å vite om vedlikehold og reparasjon av sykkel.

- Med Mekkeboka kan du starte uten å kunne noe, og lese deg opp på hvordan du vasker, smører, justerer bremser, gir og så videre, sier Leiro.

Pedalen selger også sykler. Som eneste forhandler i Norge fører de den danske transportsykkelen Nihola. Sykkelen har plass til én voksen, to barn og 50 kg bagasje, og kan være et godt alternativ til bil nummer to.

Vinn-vinn

Pendlerne har fått et sted å sette sykkelen sin, og enkel tilgang til service og reparasjon om det skulle trengs. NSB kan gi et bedre tilbud til sine pendlere, og gjør det enklere å velge tog og sykkel til jobben.

Folk med behov for arbeidstrening får en meningsfylt jobb. Og samfunnet kan spare store summer om bare mange nok velger nettopp sykkel og tog på vei til jobb.

Så da er det blitt som vi liker. Alle får noe, og kan smile fornøyd på vei til banken.

• Gå til www.sykletiljobben.no for all nødvendig informasjon og påmelding.