Freeride, Downhill eller Cross Country?

Vi guider deg gjennom sykkel-jungelen.

• Se bildeserie av de forskjellige syklene her, samt hva som kjennetegner de forskjellige.

(Dagbladet.no): Hvert eneste år selges det tusenvis av sykler, og nesten hver gang vi skal kjøpe ny sykkel har vi problemer med hvilke sykkeltype man skal kjøpe.

Sykkeljungelen blir større og større og det er ikke alle som vet forskjellen mellom hybrid, classic, landevei og terreng.

Dagbladet.no, sammen med eksperter fra Stians sport, gir deg derfor en guide til neste sykkelkjøp. På den måten kan du finne sykkelen som passer perfekt til ditt behov.

Her er de forskjellige sykkeltypene og litt om hver av dem:

Terrengsykling oppstod tidlig på 80-tallet i California da noen av pionerene innen sykkelsporten satte grovere dekk på sine \'vanlige\' sykler og satte utfor skogsstiene med dødsforakt.

Siden har denne sykkeltypen gjennomgått store og små mer eller mindre revolusjonerende forandringer: Styre, sete, krank, pedaler, ramme, hjul og ikke minst dempegaffel og bremser.

De fleste terrengsyklene leveres med justerbar dempegaffel som i tillegg kan låses slik at den blir stiv som en \'vanlig\' gaffel. Fulldempede sykler, med demping foran og bak, er også vanlig. Flere typer finnes, alt fra vanlige \'Cross Country\' sykler til Freeride og Downhill.

DYRE SYKLER: Gunn-Rita Dahle har sykler til tusenvis av kroner. For deg som sykler noen dager i uka holder det med en sykkel til rundt fire tusen. Foto: SCANPIX
DYRE SYKLER: Gunn-Rita Dahle har sykler til tusenvis av kroner. For deg som sykler noen dager i uka holder det med en sykkel til rundt fire tusen. Foto: SCANPIX Vis mer

Landeveissykkel Le Tour de France, Styrkeprøven Trondheim - Oslo, Sykle til jobben? Landeveissykler opplever en voldsom oppsving i popularitet for tiden. Fartsfølelsen er uslåelig.

Rammegeometri og rammematerialer er det som har forandret seg mest. Carbon forgaffel kom for noen år siden, det gir økt komfort fordi carbongaffelen absorberer vibrasjoner på en helt annen måte enn aluminium eller stål.

Hybridsykkelen ruller lettere enn en terrengsykkel på grunn av større hjul og smalere dekk, men den er mer robust og har kraftigere dekk enn en landeveissykkel, så den tar seg godt fram også på grusveier.

Det finnes forskjellige varianter av hybridsykler. Noen er mer fokusert mot komfort og har demping i setepinne, justerbart styrestem, bredere , tykkere dekk osv. Andre er laget for fart og har smalere dekk, mer aggressiv sittestilling og lavest mulig vekt.

Klassisk sykkel. Komfort og nytteverdi er prioritert, disse syklene leveres ofte med kurv foran og bagasjebærer bak. Nav med innvendig girsystem sørger for enkelt og problemfritt vedlikehold, men får du først problemer bør du kontakte et kyndig verksted.

Kjøpsråd

Tenk igjennom hva ditt behov og bruksområde er. Ønsker du å sykle raskest mulig på smale skogsstier er valget enkelt, da trenger du en skikkelig terrengsykkel.

Vil du stort sett bare sykle på asfalt, kanskje til og fra jobb, bør du se nærmere på en hybridsykkel.

Tenker du å kun sykle på asfalt, trene mest mulig, kanskje til og med delta i ritt? Da er en fullblods landeveissykkel tingen.

Salgs- og markedssjef i Stians sport, Stian Steen-Olsen, sier at det er fagmannen sin oppgave å velge sykkel for dine behov. Selv har han frie forskjellige sykler selv om han ikke er en topptrent syklist.

- Alle fire har sine egenskaper, og det er fire helt forskjellige sykler. Det er stor forskjell på å sykle i marka eller å sykle på landevei, og skal du få noe ut av turene er det viktig at sykkelen står i stil til terrenget, sier han.

Prisforskjeller

Det viktigste man må tenke på når man skal kjøpe sykkel til barn er at dette ikke er et leketøy.

Tenk kvalitet og sikkerhet. Ikke kjøp for stor sykkel med tanke på at de skal \'ha noe å vokse i\', det går utover sikkerheten.

- Før kjøpte man en sykkel man skulle vokse i og ha hele livet. Nå kjøper folk sykkel hvert femte år. Det er dyrt å reparere sykkelen i forhold til å kjøpe en ny.

I forhold til pris er det viktig å tenke på at man får det man betaler for. Jo dyrere sykkel, jo lettere sykkel.

- Jeg vil på ingen måte anbefale å kjøpe sykkel til 70 000 kroner om man ikke satser på sykling. Men å bruke mellom tre og fem tusen er midt i blinken. Bruker du litt penger på det får du med glede ut av sykkelturen din.

Tilpassing og justering

Når du kjøper en ny sykkel er det naturlig vis viktig at du får en som er i riktig størrelse. Sykkelforhandleren hjelper deg med dette.

Det finnes mange forskjellige måter å måle ut riktig rammestørrelse, alt fra generelle råd og tommelfingerregler til avanserte vitenskapelige målinger og beregninger.

Man har også visse tilpasningsmuligheter i tillegg til rammestørrelse. Setehøyde er svært viktig, men også hvordan setet er plassert i lengderetningen kan ha stor innvirkning på tråkraft og komfort. Det samme gjelder styrestem eller styrefremspring.

Disse finnes i mange forskjellige lengder og vinkler for å kunne tilpasse sittestillingen best mulig. Styrer finnes også i mange varianter med forskjellig bredde, tykkelse og form.

• Se bildeserien av syklene her.
• Meld deg inn i Sykle til jobben og registrer din aktivitet.