Fridtjof melder seg som hjelperytter i Dakar-rallyet

Kuppet Ullevålseters pressekonferanse.


(Dagbladet): Pål Anders Ullevålseter inviterte i dag presse og sponsorer til markastua Ullevålseter, slik han gjør i desember hvert år for å presentere planene for den kommende satsingen på Dakar-rallyet i januar.

I år ble seansen avbrutt av Øivind Blunck som figuren «Fridtjof», som kom kjørende inn i peisestua på Ullevålseter på sin velkjente Corvette-moped. Og serverte den mest oppsiktsvekkende «nyheten».

- Dere veit jo ikke hva som er rosinen i pølsa her i dag. Men det skal jeg fortelle dere. Pål Anders har vært med i Dakar-rallyet 11 ganger, men han har ikke vunnet. Jo, han har en fin-fin andreplass, men han mangler gullet. Og det har jeg tenkt å hjelpe ham med, lovet Fridtjof.

- Så når startskuddet går 5. januar i Lima, så stiller det to kjente kjente nordmenn på startstreken: Pål Anders og drahjelp og hjelperytter Fridtjof fra Ytre Enebakk, forklarte den folkekjære figuren.

Spesial-drivstoff Og så fulgte en lengre seanse med Fridtjof-humor velkjent merke:

- For å vinne der må vi jo ha et skikkelig drivstoff, forklarte den selverklærte hjelperytteren, og fant fram en solid kanne han hadde tatt med seg.

- Her er hemmeligheten: «Supersnabel Xtra», produsert i Ytre Enebakk. Nå er det slutt på 95 oktan, dau, blyfri bestemorbensin. Dette er drivstoffet for gutter som vil opp og fram. Her er det 50 prosent snabelstoff, 49 prosent nafta og en prosent Møllers tran. Det er bra både for magan og for motor'n, hevdet Fridtjof.

I videoen over kan du se Fridtjofs elleville historie om da naboen Arne Bakstikkstuen prøvekjørte drivstoffet sitt med jordfreseren sin.

Pål Anders-fjellene Fridtjof penset omsider tilbake til Dakar-rallyet som nok en gang kjøres i Sør-Amerika, denne gangen med start i Lima i Peru, via Andesfjellene og Cordoba i Argentina til målgang i Santiago i Chile 19. januar.

- Jeg er sikker på at når vi drar derfra, kommer de til å kalle Andes-fjellene for Pål Anders-fjellene, lovet Fridtjof.

Selv er ikke Pål Anders Ullevålseter spesielt glad i klatringene opp og ned i den største fjellkjeden i Sør-Amerika.

- Det er det farligste jeg gjør. Det er på 4800 meter over havet. Hva skal du gjøre oppå der, da? Og kaldt og jævlig. Du blir helt gæren i huet. Hvis du har en liten forkjølelse og tette bihuler og du drar opp og ned, da smeller det bra i skallen, sier Ullevålseter til Dagbladet.

Sikter mot pallen Ullevålseter skal kjøre sitt tiende Dakar-rally. Som alltid sikter han mot de øverste plassene, selv om han egentlig ikke har lyst til å spekulere så mye i plassering.

- Jeg er jo litt lei av å stå og si det. Jeg har jo alltid sagt at jeg skal komme på pallen, men det er jo målet det. Men jeg har ikke greid det på et par år nå, men det er jo det jeg jakter etter, sier Ullevålseter til Dagbladet.

Den beste plasseringen kom i 2010, da han ble nummer to sammenlagt. I november samme år, sa han at målsetningen var å vinne i løpet av tre år.

De to årene etter det, ble han nummer seks.

- Det holder jo ikke det, sier han.

- Slippe seg løs - Om målet fra 2010 skal oppfylles må du vinne nå?

- Det sitter i harddisken det. Det er bare å gå på og gjøre jobben jeg skal gjøre, og prøve å strekke det ekstra langt.

- Hva skal til for å gå helt til topps?

- Det er å slippe seg litt løs, egentlig. Jeg har den erfaringen som skal til. Sisteetappen jeg kjørte i fjor, da greide jeg å ta'n helt ut. Jeg fant en skikkelig fin flytfølelse og vant etappen. Det var ti prosent fortere enn alt annet jeg har gjort. Det gjelder å komme inn i den modusen der.

Det handler om å finne den perfekte balansen mellom å ta sjanser og å være forsiktig nok til å komme helskinnet gjennom.

- Det er veldig lett å holde igjen litt - for det må du - men kanskje noen prosent for mye så du kjører for sikkert. For du må være villig til å risikere litt. Men du risikerer jo ikke bare et dårlig resultat, du risikerer så mye annet der også, så det er veldig vanskelig.

Støtte fra kjæresten For det er ingen tvil om at Dakar-rallyet er farlig. Det har vært mange dødsulykker gjennom årene, og da Ullevålseter i dag viste høydepunkter fra 2012-utgaven, var det mange bilder av alt fra komiske fall til temmelig stygge velt for motorsyklister i stor fart.

Hjemme sitter kjæresten Mette Solli og datteren Alva på et halvt år.

- Jeg ser det veldig utenfra. Jeg tenker ikke noe spesielt over det. Det er selvfølgelig en tøff idrett og det er risikofylt, men der stopper bekymringene mine. Han er rutinert og har kjørt i mange år, og det hjelper ikke ham at jeg er bekymret, sier Solli til Dagbladet.

- Det som hjelper ham er at jeg er positiv, har bra energi og ikke er nervøs. Så jeg klarer på en måte å blokke det ut. Han får lov å følge drømmen sin og gjøre det han vil, for det gjør ham til den han er. Det er det viktigste for meg.