MYE BORTKASTET TRENING. Tidligere toppløper Frode Estil mener det må skje en kvalitetshesving i treningen i langrennsmiljøet. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet
MYE BORTKASTET TRENING. Tidligere toppløper Frode Estil mener det må skje en kvalitetshesving i treningen i langrennsmiljøet. Foto: Hans Arne Vedlog/DagbladetVis mer

Frode Estil refser langrennsmiljøet

Den tidligere toppløperen mener timer i treningsboka er viktigere enn kvaliteten.

Tidligere toppløper Frode Estil mener at det gjennomføres mye bortkastet trening i det norske langrennsmiljøet.

Foran denne sesongen er det flere landslagsløpere av begge kjønn som har økt treningsdosene betydelig.

Frode Estil mener at mange trener for mye. Det er de litt yngre som opptar den tidligere medaljegrossisten i OL og VM mest.

- Det er blitt et overdrevent timefokus. Jeg har inntrykk av at mange er mer opptatt av å sikre at det blir timer i treningsdagboka enn hva de faktisk gjør på trening. Det er ikke vanskelig å få til treningstimer, det er bare å være ute. Men jeg er litt redd det kan bli en del bortkastet trening, sier skiesset i et intervju med Namdalsavisa.

Liernemannen har vunnet mer enn de fleste. Men målt mot dagens beste løpere, selv juniorløpere, kommer han til kort når det gjelder treningstimer i løpet av et år.

Mot sin hensikt - Jeg trente sjelden over 750 timer i året på det meste som senior. I dag hører jeg om juniorløpere som trener langt mer. Det gjør meg betenkt. Jeg tror høy treningsmengde kan virke mot sin hensikt, nemlig det å gå fort i skisporet. Det er ikke kun timene som avgjør hvor fort du går på ski. Eksempelvis blir aldri en toppleder i næringslivet målt på hvor mange timer han sitter på kontoret. Han blir målt på resultatene han oppnår. Slik er det også for skiløpere.

- Det er til sjuende og sist resultatene som er målet på om du har lyktes, ikke antall treningstimer. Systematisering av trening og treningsdata er fint, men langrenn kan aldri bli som matematikk, der man har en standardløsning som gir riktig svar, mener Estil.

 (NTB)