- Frykter sabotasje

ARENDAL (Dagbladet): Bjørn Rune Gjelsten har økt sikkerhetsoppbudet rundt båten sin «Spirit of Norway» før søndagens Grand Prix. - Det finnes utenforstående som gjør noe dumt innimellom, sier han.

Etter testkjøringa i går møtte Dagbladet Bjørn Rune Gjelsten til en prat om sikkerhet, fartsgalskap og heltestatus. Bare glem myten om middelaldrende menn som ikke gjør annet enn å gå i båten for å kjøre rett fram i høy fart. Gjelsten har båtdilla på grensa til det fanatiske.

- Vi har eget vaktholdfra vårt team 24 timer i døgnet. Og meget strengt offisielt vakthold.

- Forekommer sabotasje?

- Sabotasje mellom teamene er veldig fjernt. Det tror jeg ikke forekommer. Men du har utenforstående som gjør noe dumt inn imellom. Det finnes en rekke ting på båten som er lette å ødelegge, og som kan få store konsekvenser - for eksempel styresystemet.

- Dette har vel med den posisjonen dere som kjører disse båtene har. Jeg vil tro en mektig person som du har flere fiender enn jeg har?

- Jeg konstaterer bare at vi gjør akkurat den samme prosedyren som en pilot gjør når han tar av fra rullebanen. Vi har en sjekkeliste hver eneste gang vi forlater brygga. Rundt dette har vi en ekstrem disiplin. Derfor tror jeg vi stort sett finner problemene på forhånd.

Røykebot

- Hvilket sikkerhetsutstyr har du i båten?

- Spesielle brannslukningsapparat. Flyteputer slik at båten ikke skal synke om den går rundt. Førstehjelpsutstyr er påbudt og ligger fremme på dekket. Kjøredrakten er laget av brannhemmende stoff. I tillegg har vi selvfølgelig hjelm, ikke minst med tanke på intern kommunikasjon - men mest fordi vi blir slengt rundt i båten så hardt at du slår hodet i sida i cockpiten. Den er ganske trang. Av og til blir vi slått i sidene og av og til i taket.

- Blir du svimmel?

- Nei. Dessuten er vi fastspent med firepunkts sikkerhetsseler slik som i Formel 1-bilene. Vi sitter i spesielle karbonstoler som er både sterke og lette. Cockpiten er en egen sikkerhetscelle. Den er ekstra forsterket rundt. Jeg tror selve båtene er relativt sikre. Vi sitter inne i en F16-cockpit med vindu.

- Bortsett fra brann og drukning - kan man omkomme inne i en slik båt?

- Brann og eksplosjon er en reell situasjon, slik man så her i Arendal i fjor. Men det er veldig sjelden dette skjer. Bruker man alle forholdsregler og stopper fort når man kjenner bensinlukt er det trygt. Drukning er som med all annen båtsport. Dessverre skjer veldig mange av ulykkene ved panikk og drukning når båten går rundt. Da har man ikke trent godt nok på å komme seg ut av cockpiten.

- Hvor fort kan disse båtene gå før det blir uforsvarlig?

- Mellom 240- 260 miles er en forsvarlig hastighet. Over 160 med båtene her i dag er helt på grensen. Men det kommer an forholdene.

Tobakksbøter

Forholdene tar i alle fall ikke hensyn til deg med trang til tobakk.

- Vi har strenge bøter for røyking i piten (der båtene står).

- Hvor mye da?

- Det varierer noe fra sted til sted. Jeg tipper man får en 500- 1000 dollar for å røyke. Dessuten blir man bortvist.

Fra Arendal kan røykesynderne gå rett på bussen. Mangemillionbåtene står oppstilt på Arendals mest kjente sted - rutebilstasjonen. Dessuten har miljøaktivistene mer til overs for kollektivtrafikk enn racerbåter.

- Det har vært et sikkerhetsproblem med aksjonister som forsøker å demonstrere mot oss. Jeg har veldig respekt for miljø, sikkerhet, forurensning og høy lyd. Men aksjonistene vet ikke hvilken risiko de setter seg sjøl i - og oss andre. Båtene går så fort. De beveger seg 50- 70 meter i sekundet. Det blir veldig vanskelig for oss og forholde oss til folk som ikke er voksne når det går så raskt.

Ingen helt

- Du går her i gatene med en skokk pressefolk og tilskuere i hælene. Føler du deg som en helt?

- For meg er dette her min viktigste hobby og interesse. Jeg har stor glede av å kjøre båt. Det er motivasjonen. At man får stor oppmerksomhet er bare postivt, men noen heltestatus føler jeg ikke. Det er ikke så veldig forskjellig fra den gangen jeg gikk langrenn lokalt i gamle dager. Det er som en del av det jeg vokste opp med som guttunge. Å være med på fotballkamper, skirenn og friidrett.

- Men fokus på deg her i Arendal er vel befriende i forhold til det du utsettes for i hverdagen?

- Helt riktig. Det positive med båtliv er at jeg gjør noe helt annet enn til vanlig. Man kommer sammen med et helt annet miljø. Man skrur sammen med mekanikere og lukter litt olje og sånn.

- Når får du Røkke til å kjøre båt igjen?

- Det er så vidt krevende dette. Det er ikke noe man gjør halvhjertet. Jeg tror han har vært inne i en periode der han har jobbet veldig mye og reist veldig mye. Han har vært nødt til å prioritere litt forskjellig. Men han har absolutt interesse for å kjøre båt og kommer for å kikke på her. Det er jo veldig positivt.

- Hvem er galest, du eller «The Crazy gang» fra Wimledon?

- Nei, he-he, vi er vel litt like på hver vår måte.

<B>FØRSTEPILOT: </B>Vi gjør akkurat det samme som en pilot gjør når han tar av fra rullebanen, sier Bjørn Rune Gjelsten.
Bjørn Rune Gjelsten flankert av sine hardeste konkurrenter.