Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Fryktet dødsulykke i Ocean Race

Knut Frostad er rystet etter at seilekameraten omkom.

(Dagbladet.no:) I natt omkom Hans Horrevoets da han ble skyldt overbord i store bølger under Volvo Ocean Race.

- Båtene seiler så fort i sterkt vind at sjøen konstant fosser over dekk. Jeg har derfor fryktet at en ulykke skulle skje, sier Knut Frostad (38) som i morgentimene i dag fikk vite at en av hans gode seilkamerater hadde mistet livet i årets Volvo Ocean Race.

Det er mer enn 20 år siden forrige dødsulykke på sjøen i Whitbread round the World Race/Volvo Ocean Race.

Knut Frostad og Hans Horrevoets (32) ble kjent med hverandre for 10-11 år siden og de to har hatt god kontakt i alle årene siden. ikke minst i forbindelse med regattaer jorda rundt.

- Han var en av de aller mest erfarne på «ABN Amro Two» og var også med på å plukke ut medseilere til teamet, forteller Frostad, som selv hadde Horrevoets på lista da «Djuice-teamet» skulle etableres.

Spekulasjonene i seilmiljøet går nå på om Hans Horrevoets kan ha jobbet på dekk uten redningssele.

En sele som skal gjøre det mulig for medseilere å dra en mann-over-bord tilbake i båten på kort tid.

- Det er vanlig å seile med sikkerhetsline hele tiden fordi det er stor risiko å oppholde seg på dekket uten denne. Bare når vinden var helt fraværende ble selene lagt bort på «Brasil1», forteller Frostad, som seilte to av årets Volvo Ocean Race-etapper på «Brasil1».

MISTET EN GOD VENN: Knut Frostad hadde kjent Hans Horrevoets i mange år. Nå er seilekameraten død. Foto: HANS ARNE VEDLOG
MISTET EN GOD VENN: Knut Frostad hadde kjent Hans Horrevoets i mange år. Nå er seilekameraten død. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

Bølgen kom

Hans Horrevoets var i ferd med å trimme spinnakerskjøtet i 25-30 knops vind da en stor bølge slo over dekk. Da bølgen var borte oppdaget skipper Sebastien Josse, som stod til rors, at Horrevoets var forsvunnet.

Tre andre medseilere var også på dekk da ulykken skjedde og Josse beordret alle mann på dekk samtidig som «mann-over-bord-alarmen» gikk.

- Vi fikk ned spinnaker og storseil, fikk snudd båten og seilte for motor tilbake i samme retning som vi kom ifra, sier navigatør Simon Fisher, som var eneste mann som fortsatt oppholdt seg under dekk under redningsoperasjonen. Dette fordi han skulle kunne lose båten i nøyaktig motsatt kurs av det de hadde hatt da ulykken skjedde.

- Så snart vi fikk lokalisert Hans i sjøen tok Simeon Tienpoint på seg dykkerutstyr og hoppet i sjøen og deretter fikk vi tatt ham ombord. Samtidig fikk vi, via telefon, medisinsk assistanse fra Derriford Hospital i Plymouth, fortsetter Simon Fisher.

Redningsaksjon

- Å få gjort hele denne operasjonen tar mye tid. Det blir bare spekulasjoner fra min side, men det er vanskelig å få unnagjort denne operasjonen på under 20 minutter, mener Knut Frostad.

Like etter alarmen hadde gått ombord på «ABN Amro Two» videresendte Volvo Ocean Race\' hovedkontor meldingen til alle de andre seks båtene i regattaen. Ombord på samtlige båter ble det gjort klart til å hjelpe til i letearbeidet. Movistar, som lå bare fire timers seiling unna, hadde allerede satt kurs mot «AMB Amro Two» da de fikk melding om at Hans Horrevoets var funnet.

Ombord i «ABN Amro Two» ble det gjort lange forsøk på gjenoppliving, men klokka 04.20 måtte forsøkene gis opp.

- Jeg kan forsikre alle om at seilerne ombord beholdt en ro og gjorde alt riktig i forhold til innøvde mann-over-bord-prodedyrer. Det gjør oss både fryktelig sinte og fortvilte at vi ikke klarte å redde Hans, sier skipper Sebastien Josse.

Sjokk og sorg

Meldingen om havseilasens første dødsfall sendte i løpet av dagen sjokkbølger gjennom Ocean Race-miljøet, og ABN Amro Ones skipper Mike Sanderson skriver dette i sin epost:

Gjennom de to siste årene har hele Team ABN Amro vokst til en stor familie. Dem av dere som kjente Hans vil være enig i at han var det mest fantastiske lagspilleren og familiemannen som fantes. Alt vi kan gjøre er å tenkte på hans kone Petra og hans lille jente Bobbi og resten av familien som støttet ham så mye i dette racet.

- Ocean Racing er en hasardiøs aktivitet. Akkurat som bilrace. Du kan ta alle dine forholdsregler, men ulykker kan allikevel skje. Jeg har alltid ment at dersom du faller overbord fra en av disse båtene så vil det være ensbetydende med slutten, sier Pirates of the Caribbean-skipper Paul Cayard.

- Alle båtene i racet er forberedt på at det verst tenkelig kan skje. Og det finnes derfor en såkalt «bodybag» ombord, sier Knut Frostad, som akkurat nå er på vei til Stockholm med sin nye regattamaskin, en 60 fots trimaran.

«ABN Amro Two» seiler nå mot Portsmouth og har 1350 nautiske mil igjen. Båten vil trolig nå land i løpet av helga. Der vil det bli tatt en avgjørelse om båten skal fortsette i årets Volvo Ocean Race.

Det er nå lagt ut kondolanseprotokoll på internett på Team ABN Amros offisielle nettsider

DRUKNET: Hans Horrevoets mistet livet da han falt overbord fra «ABN Amro Two» sist natt.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling