Full fart uten Røkke

Etter å ha kjøpt ut Kjell Inge Røkkes superpropeller satser det italienske teamet «Jolly Motor» likevel for fullt i årets offshore-VM - med nordmannen Erik Kirkedelen (43) som pilot.

- Med propellene til rundt 200000 har vi en båt som garantert vil være med å kjempe om VM-tittelen i klasse 1, sier Erik Kirkedelen - som i 1998 ble verdensmester i klasse 2 sammen med den tidligere alpinstjernen Atle Skårdal.

Med seg i båten i år får han italieneren Massimo Lippi - som bare går under kallenavnet Mad Max...

Røkke sa nei

Sjøl ville ikke Røkke kjøre årets sesong fordi han mente at den seks år gamle båten ikke var god nok - og at teamet hadde problemer med å få nok sponsorkroner i havn.

- Det får stå for Røkkes regning. Sjøl mener jeg at båten er en av de beste, og økonomisk vil jeg ikke få noen utgifter med å kjøre «Jolly Motor».

Nest sist i fjor

Kirkedelen kjørte offshore klasse 1 også sist sesong.

Da med italieneren Edoardo Polli i båten «Highlander» - som endte på 11. plass av 12 båter i offshoresirkuset.

Kirkedelens beste plassering i klasse 1 er 2. plassen fra Scandinavia Grand Prix ved Aker Brygge 6. august i fjor.

I år tror han på sin første seier i klasse 1.

Fornøyd Gjelsten

Bjørn Rune Gjelsten i «Spirit Of Norway» gleder seg over at det italienske teamet har råd til å satse videre uten Røkke.

- Det er positivt at vi får med «Jolly Motor» i årets sesong. Det gjør konkurransen hardere, sier Bjørn Rune Gjelsten - som sjøl har ambisjoner om å vinne årets VM.

PS! Kirkedelens kontrakt med det italienske teamet gjør det også mindre sannsynlig at Røkke vender tilbake til «Jolly Motor» etter et hvileår.

<B>FORLATER SKUTA:</B> «Jolly Motor» ble nummer fire sammenlagt i fjorårets offshore-VM - en plassering som ikke var bra nok til at piloten Kjell Inge Røkke fortsatte. Det italienske teamet satser nå videre med nordmannen Erik Kirkedelen som pilot.