«Gå ikke glipp av denne unike sjansen til å se Martin Ødegaard live»

RBKs trekkplaster: Ødegaard til Lerkendal.

(Dagbladet:) For ti år siden deltok Rosenborg i Champions League for niende gang på ti sesonger. Samtidig var Martin Ødegaard en fem-årig barnehagegutt, mens Strømsgodset  var i ferd med å fullføre en sesong på nedre halvdel i 1. divisjon.

Når lagene om halvannen uke møtes til serieavslutning på Lerkendal, og Rosenborg skal motta enten sølv- eller bronsemedaljer, er Ødegaard høstens store fotballnavn i Norge - mens Strømsgodset har vunnet to trofeer siden Rosenborgs forrige i 2010.

Nå bruker Rosenborg motstanderlagets 15-åring for alt det er verdt i sin markedsføring inn mot kampen 9. november:

«Sikre deg billett til årets siste hjemmekamp allerede nå. Gå ikke glipp av sjansen til å se fotballvidunderet Martin Ødegaard live», melder klubben på sin Facebook-side. Der lenker de til saken de har publisert på rbk.no, som har overskriften «Ødegaards siste kamp på Lerkendal?».

Supporterne kontaktet klubben Leder i RBKs supporterklubb Kjernen, Kenneth Kjellsnes, tok kontakt med Rosenborg for å få høre begrunnelsen for vinklingen:

- Der fikk jeg vite at det er en bevisst tanke bak dette, og ingen glipp. Klubben sier de alltid lager en redaksjonell sak på bortelaget. Men det er åpenbart at akkurat her har man ikke helt tatt høyde for hvordan det blir seende ut. Det er to grunner til at mine varsellamper blinker, sier Kjelsnes.

- Det ene er at Rosenborg en gang i tida var en klubb som mottok langt større stjerner enn Martin Ødegaard på besøk. Da slo vi dem. Nå ser det ut som vi trenger en spiller fra Strømsgodset for å trekke folk. I det perspektivet ser sånt rart ut, sier supporterlederen.

- Det andre er at RBK ønsker å kjempe om sølvet. Dette er årets siste kamp, og da er det det som burde være viktig. Da reagerer supporterne - og da reagerer jeg selv også, sier han.

- Denne saken skiller seg fra en del av de andre omtalene, fordi den er reklamerende. For å si det sånn: RBK.no kunne ha hatt saker om Kjetil Rekdal også, men da ville de ikke vært presentert som at vi bør komme på Lerkendal ene og alene for å se Rekdal.

«Denne unike sjansen» Nettartikkelen er en stor oppskriving av Martin Ødegaard og hans fenomenale sesong. Avslutningsvis gjentar Rosenborg sitt hovedbudskap i innsalget:


«Gå ikke glipp av denne unike sjansen til å se Martin Ødegaard live på Lerkendal!»

I Trøndelag betakker publikum seg for tanken på at en spiller hos bortelaget skal være grunnen til å dra på kamp. I kommentarfeltet under Facebook-oppdateringen kommer det tydelig fram at RBK ikke har truffet innertier med denne delen av markedsføringen før serieavslutningen.

Og når Rosenborg legger ut en egen hendelsesoppdatering på kampen Rosenborg-Strømsgodset, hvor klubbens egen Mike Jensen er avbildet, raljerer supportersammenslutningen Ultra Nidaros gjennom å kommentere:

«Hvorfor er dette bildet her? Hvem er han på bildet? Burde det ikke heller være bilde av han der Martin Ødegaard? Han spiller jo på Strømsgodset, og det hadde vært stort å få endelig sett han spille. Håper han kommer og skal spille kampen»

Selv Godset-fansen undres - Dette høres spesielt ut. Hadde jeg vært RBK-supporter hadde jeg syntes det var rart om klubben min mobiliserte til kamp ved å bruke en spiller hos motstanderlaget som trekkplaster. Det hører med til sjeldenhetene, fastslår leder hos Strømsgodsets supporterklubb Godsetunionen, Marius Paulsen Andreassen.

- Det har vært veldig mye styr rundt Martin. Det er utvilsomt at talentet hans er ett av de største Norge har sett, men at han skal være trekkplasteret for å fylle Lerkendal stadion, stiller jeg meg spørrende til. De kjemper vel om sølvmedaljer også. Det burde være viktigere, mener Andreassen.

- Like stolte som Godset - Det er ikke noe unikt for vår del at vi lager artikler om spillere hos bortelaget, sier organisasjonssjef i Rosenborg, Trond Alstad.

- Her tenkte vi som så at Martin Ødegaard er den store profilen i norsk fotball nå, han er så pass stor at europeiske klubber sikler etter ham. Det er vi nesten like stolte over som det Strømsgodset er, sier Alstad.

- Derfor synes vi dette er riktig. I løpet av oktober har vi laget omtrent 100 artikler på rbk.no, dette er den første som omhandler en spiller på et annet lag. Men vi kommer selvsagt ikke til å bruke Ødegaard i annonsekampanjene inn mot kampen.

- Men artikkelen har jo også et markedsmessig preg, mer enn en vanlig redaksjonell sak ville hatt. Dere bruker jo ham som trekkplaster for å få folk på kampen også her?

RBKS TREKKPLASTER: Rosenborg vil gjerne avslutte sesongen med flest mulig folk på Lerkendal. Nå reklamerer de med at det er en «unik sjanse» til å se bortelagets Martin Ødegaard. Foto: Audun Braastad / NTB Scanpix
RBKS TREKKPLASTER: Rosenborg vil gjerne avslutte sesongen med flest mulig folk på Lerkendal. Nå reklamerer de med at det er en «unik sjanse» til å se bortelagets Martin Ødegaard. Foto: Audun Braastad / NTB Scanpix Vis mer

- Vi har ikke samme formålet som en avis sånn sett. Det som er viktig for oss er å fastslå at vi gjør dette med stor respekt for hva Godset har fått til, og med tilsvarende respekt for hva våre egne spillere har fått til.

- Er du overrasket over reaksjonene fra publikum?

- Nei, jeg blir aldri overrasket over hvor stor oppmerksomhet Rosenborg får rundt spillet sitt, rundt hva vi gjør og rundt hva vi sier. Dette er bare nok et godt eksempel på at folk rundt klubben bryr seg, sier Alstad.