Gammel bil skal redde VM-tittel

Petter Solberg og Subaru dropper de nye støtdemperne i de tre siste VM-rallyene.

Torsdag kveld går startskuddet for Rally Frankrike på Korsika. Der stiller Solberg opp uten de nye «aktive støtdemperne» som ble presentert for asfaltkjøring i San Remo for to uker siden.

- Petter følte for å kjøre med det han er vant med, sier Solberg-manager Jim Carlsen til Dagbladet.no.

Også Subaru-sjef David Lapworth bekrefter at Subaru går tilbake til det gamle oppsettet av Imprezaen. I Italia gikk Solberg tom for bensin og måtte bryte.

Utsatt til neste år

- Etter San Remo føler vi for å gjøre det vi har tryggere. Vi får konsentrere oss om neste år i stedet. Fordi rallyene kommer så tett føler vi at vi ikke har tid til å justere, sier Lapworth til nettstedet World Rally News.

Han anbefaler også Solberg til å konsentrere seg om å fullføre de tre siste rallyene i år. Selv om Solberg nå er på fjerdeplass, ni poeng etter ledende Richard Burns, er VM-tittelen innen rekkevidde.

- Vår strategi er å få tre-fire-fem poeng i de par neste rallyene, sier Subaru-sjefen.

Det stemmer godt med det manager Carlsen har fått høre av Solberg.

- De jobber sammen med dette, Petter er helt sikkert enig, sier Carlsen.

Håper på regnvær

På sin hjemmeside skriver Solberg at han slett ikke har gitt opp VM-tittelen. Etter helgas Korsika-race, gjenstår Rally Spania og Rally Storbritannia.

- Jeg er overbevist om at vi kan kjempe om pallplassering om alt fungerer som det skal. Jeg har ikke gitt opp kampen om VM-tittel ennå. Det er tross alt tre løp igjen, og mye kan skje.

Manager Carlsen røper at Solberg trives bra med gråværet på Korsika for tida. Men enda bedre er det med øsregn i hele helga.

- Har vi flaks regner det. Da er dekkene litt mindre viktig. Petters kjørestil passer veldig godt til våt asfalt. Det kan bli avgjørende, sier han.

DEMPERNE FORSVINNER:</B> Petter Solberg vraker sitt nye støtdempingssystem foran Rally Frankrike.