INSPIRERT TALE: Garry Kasparov forsøkte mandag å overbevise stortingspolitikere om at sjakk må inn i den norske skolen som et undervisningsfag. Foto: Endre Vellene / Dagbladet
INSPIRERT TALE: Garry Kasparov forsøkte mandag å overbevise stortingspolitikere om at sjakk må inn i den norske skolen som et undervisningsfag. Foto: Endre Vellene / DagbladetVis mer

Garry Kasparov og sjakkforbundet vil forandre den norske skolen

Kunnskapsministeren åpner muligheten.

STORTINGET (Dagbladet): Mandag var sjakklegenden Garry Kasparov én av flere som talte varmt overfor stortingspolitikere for å gjøre sjakk til et skolefag.

- Man kan ikke undervurdere viktigheten av dette møtet. Her kan vi skape historie om regjeringa og politikerne går videre med dette, innledet Kasparov.

Den tidligere verdensmesteren driver i dag Kasparov Chess Foundation hvor han arbeider aktivt for å lære barn sjakk i skolen.

- Sjakk hører naturlig til i klasserommet fordi det blant annet er perfekt for dagens tidsalder med datamaskiner. Spillet knytter også sosiale bånd mellom spillerne.

- Fordel for Norge som nasjon Sjakkpresident Jøran Aulin-Jansson har etter begge VM-triumfene til Carlsen vært tydelig på at 24-åringens titler ikke er toppen av kransekaka for norsk sjakk og ham personlig.

Det mener han og Norges Sjakkforbund at sjakk som et fast innslag og fag i skolen vil være.

Mandag var Kasparov, kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og generalsekretær Geir Nesheim i Norges Sjakkforbund (NSF) blant talerne på møtet.

- Alle barn, ikke bare de som spiller sjakk, bør dra fordel av de mange unike kvalitetene man får som tilleggsgevinst når man involverer seg i sjakk. Det mener vi er en fordel for Norge som nasjon, sier Nesheim på vegne av sjakkforbundet.

VIL HA SJAKK: Garry Kasparov og den norske sjakkpresidenten Jøran Aulin-Jansson ønsker å endre den norske skolen ved å inkludere sjakk som et skolefag. Foto: Endre Vellene / Dagbladet
VIL HA SJAKK: Garry Kasparov og den norske sjakkpresidenten Jøran Aulin-Jansson ønsker å endre den norske skolen ved å inkludere sjakk som et skolefag. Foto: Endre Vellene / Dagbladet Vis mer

Møtet var en følge av et tverrpolitisk gruppes initiativ til debatt rundt det å gjøre sjakk til en del av skolen.

Støttet av en tysk rapport som mener at sjakk på timeplanen én gang i uka økte intelligensen og konsentrasjonsevnen til elevene som ble testet sammenlignet med dem som ikke hadde sjakk i skolen, mener Nesheim at sjakken bare har positive virkninger for elevene.

Vil støtte seg på andre land Rapporten er en følge av at stadig flere land innlemmer sjakk i undervisninga i skolen.

- La oss sette oss på skuldrene til forskningen som allerede er gjort. Da kan vi se hva som er mest lovende for oss her i Norge. Deretter bør man forske med eksempler her i Norge i forskjellige skoler og se hvilke effekter sjakk i skolen har i Norge, utdyper Nesheim.  

Kunnskapsministeren sa i åpningstalen at han ønsker å lytte til forslag og innspill om sjakk i skolen, men Høyre-politikeren understrekte at det ikke skal tas en umiddelbar beslutning.

- Vi skal ikke innføre et nytt fag her i dag, men jeg vil oppmuntre til at flere skal bruke mulighetene som ligger i sjakkspillet. Skoler som bruker sjakk i undervisningen har veldig mye å lære til andre skoler. Derfor er jeg her for å løfte fram sjakken og lytte til innspill, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

- Særlig i matte vi ser forbedringer I tillegg til Kasparov og hans følge fra Kasparov Chess Foundation, var briten Malcolm Pein til stede for å prate om hvordan han har utviklet og inkludert sjakken i undervisninga. Pein er i dag sjef for britenes Sjakk i Skolen og Samfunnet.

- Barn blir bedre på akademiske felter av sjakk. Undersøkelser og forskning gjort i flere land viser at barn får bedre resultater i andre fag. Det er særlig i matematikk vi ser forbedringer hos barna, sier Pein.

Avdelingsdirektør i Kunnskapsdepartementet Morten Rosenqvist poengterte utfordringene som følger med forskning på om sjakk som undervisningsfag er nyttig i Norge.

VIL LYTTE: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er åpen for innspill angående debatten om å få sjakk inn i skoleundervisninga. Foto: Endre Vellene / Dagbladet
VIL LYTTE: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er åpen for innspill angående debatten om å få sjakk inn i skoleundervisninga. Foto: Endre Vellene / Dagbladet Vis mer

- Man må finne ut om det er nyttig og effektivt. Skal man inkludere sjakk, må man også ta ut noe fra undervisninga. Da er det avgjørende at det har mer nytte enn hva man tar ut, forklarer Rosenqvist.

Det ønsker Norges Sjakkforbund og den tverrpolitiske gruppa av stortingsrepresentanter å finne ut gjennom et forskningsprosjekt.

Hvordan forskningsprosjektet blir foreslått overfor Stortinget er ikke klart. Det skal sjakkforbundet og den tverrpolitiske gruppa som står bak initiativet jobbe videre med.

Rosenqvist anbefalte fra talerstolen at det blir gjort et grundig og tidkrevende arbeid for å kunne overbevise kunnskapsministeren og regjeringa.

På stortingsmøtet ble det ikke avklart når et slikt forskningsprosjekt eventuelt vil starte.