Gjert Ingebrigtsen

- Gått ned ti kilo

Gjert Ingebrigtsen mener at mange trener for hardt og at løsningen ligger i intensitetregulert trening. Selv har han gått ned ti kilo på fire måneder.

UNIK: Gjert Ingebrigtsen har valgt sine egen treningsprinsipper og hører ikke på noen andre. Foto: NTB
UNIK: Gjert Ingebrigtsen har valgt sine egen treningsprinsipper og hører ikke på noen andre. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Gjert Ingebrigsten har ingen trenerutdanning og har ikke selv drevet friidrett. På idrettsgallaen 2019 ble han tildelt prisen «årets trener» og han står bak noen av de beste friidrettsutøverne vi har i Norge.

Hvordan har han klart det? Vel, han har ikke hørt på noen andre.

- Jeg er ikke interessert nok i idrett til å lese meg opp på hva de andre har drevet med. Hvis du skal bli bedre enn hva noen har vært noe gang, så må du finne på noe nytt, forteller Gjert Ingebrigtsen i podcasten «Podden» med Øystein «Pølsa» Pettersen og Hans Olav Lingholm.

Han mener at talent er svært overvurdert.

- Talentets betydning for resultatet er svært begrenset. Det handler om å stå opp om morgenen og gjøre jobben.

Og, for Gjerts del, å bruke hans treningsprinsipper.

Intervalltrening

De handler om intensitetsregulert trening.

- I mange miljøer så har det med intervalltrening vært assosiert med hard trening. Man har sagt i enkelte miljøer sagt at det er hardtrening. Vi har en svært intensitetstyrt trening som gjør det mulig å løpe en del intervall uten at det er hardt.

Med andre ord.

- Det vi prøver å unngå er å trene all-in. Vi har ingen økter der utøveren føler at han ikke kunne løpt en millimeter fortere. Det skjer ikke, sier han.

TØFT: Ifølge Jakob og Filip Ingebrigtsen har coronakrisen vært spesielt tungt for pappa Gjert. Video: Marte Nyløkken Helseth / Dagbladet TV Vis mer

Gjert mener at det er noe man burde begynne med fra en tidlig alder, men at det ikke er for sent å begynne. Denne type trening kan også fungere dersom man er på et lavt mosjonistnivå, ifølge Ingebrigtsen.

Gjerts grep

I podcasten bruker han seg selv som eksempel.

- Jeg veide 85 kilo i januar. Fra 1. februar begynte jeg å gå, og så har jeg gått 15 kilometer hver dag.

Gjert har gradvis bygget opp treningen. Han begynte å løpe intervaller med 200 meter løping og 200 meter gåing.

- Så har jeg bygget på det litt etter litt og nå løper jeg 15 kilometer hver dag. Ikke fort, men jeg løper 15 kilometer hver dag og har gått ned ti kilo i vekt. Så på alle nivå kan man innføre denne type treninger, mener Ingebrigtsen.

Han mener at denne type trening kan være enklere å gjennomføre.

- Slik trening blir mye kjekkere også. På alle nivåer kan man innføre den type trening, sier han og fortsetter:

- Mentalt så ser man kanskje for seg at man er i dårlig form og at du da skal holde på med noe monotont i lang tid, er ikke veldig motiverende. Det blir mye kjekkere hvis du stykker det opp litt, uansett hvilket nivå du er på.

På tross av at Ingebrigtsen-brødrene trener mange timer i året, så mener Gjert likevel at kvaliteten er langt viktigere enn mengden.

- Det som undrer meg er at man fortsatt har den timetellingen. Jeg er helt overbevist om at det er mange som har mer fokus på mengde og timer, enn kvaliteten i det man holder på med.

Gjert Ingebrigtsen har ikke besvart Dagbladets henvendelser.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer