Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Generalsponsor og TV-avtale i boks

Ute spruter regnet, men inne skinner sola i skiforbundet. I dag fikk alpinlandslaget ny generalsponsor og en verdifull TV-avtale på plass.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Drøyt 10 millioner kroner skal avtalen med den nye generalsponsoren være verdt. I tillegg har en ny delsponsor hengt seg på laget. Dermed er halve den økonomiske målsettingen for de neste tre sesongene nådd.

- Dagen i dag er strålende for oss i Norges Skiforbund. Vi hadde en økonomisk beredskap gående som ville drevet alpinlandslaget videre i opptil flere sesonger, men det ville fått konsekvenser nedover i systemet. Med en generalsponsor på plass har vi fått en helt ny plattform å jobbe ut fra, sier skipresident Jan Jensen til NTB.

Ingen «snill onkel»

Så tidlig som i januar ble det klart at alpinlandslagets forrige generalsponsor, Statoil, ville trekke seg ut. Selskapet hadde spyttet inn 36 millioner kroner i sponsormidler siden 1996. Nå har Telehuset sikret en treårig avtale for en langt rimeligere penge.

- Vi er ingen «snill onkel», men har bundet oss til et produkt som er ubetinget positivt for oss. Det gjorde selvsagt ikke avgjørelsen noe vanskeligere at alpinistene leverte sterke resultater mens vi samtalet, sa administrerende direktør Pål Martin Fosdal i Telehuset da avtalen ble undertegnet.

TV-avtale i boks

Og som om dagen ikke var fullendt for ski-Norge: Mandag ble det også kjent at norske TV-seere får full pakke med alpint hjem i stua inneværende sesong. Det er nå klart at TV 2 skal sende minst 30 renn etter en lang dragkamp med det italienske selskapet som sitter på rettighetene.

- Det har vært et realt spleiselag. Vi kommer til å sende 30 renn pluss OL. I tillegg kan det komme ytterligere to til fire renn, avhengig av norsk deltakelse, sa sportssjef Bjørn Taalesen i TV 2.

Sesongdebuten for fjernsynskanalen finner sted neste helg med utfor og super-G i franske Val d'Isere.

Alpintlandslaget mangler også en hovedsponsor, men ifølge Jan Jensen tyder mye på at den vil være på plass i løpet av kort tid.

- Ettersom TV-avtalen nå er på plass, nærmer vi oss en hovedsponsor også, sier skipresidenten.

(NTB)

Hele Norges coronakart