GIKK OVER MÅL: Philippe Gilbert ønsker å vinne "de fem store" i løpet av sykkelkarrieren. Det har kun tre ryttere klart før ham, alle belgiere. FOTO: / AFP PHOTO / BELGA / ERIC LALMAND / Belgium OUT
GIKK OVER MÅL: Philippe Gilbert ønsker å vinne "de fem store" i løpet av sykkelkarrieren. Det har kun tre ryttere klart før ham, alle belgiere. FOTO: / AFP PHOTO / BELGA / ERIC LALMAND / Belgium OUTVis mer

Philippe Gilbert kan kopiere Merckx:

Gilberts to store mål foran vårklassikerne

Mangler triumf i Sanremo og Roubaix for å kopiere Merckx.

(procycling.no): Alt i 2009 vant Philippe Gilbert sitt første monument, da han spurtslo Samuel Sánchez mot slutten av det 242 kilometer lange Il Lombardia.

Året etter gjentok han bedriften, da han gikk solo inn til seier i den største blant høstklassikerne. Han tok også sin første seier i Amstel Gold Race tidligere den sesongen.

I 2011, som OmegaPharma-Lotto-rytter, var han helt utilnærmelig gjennom Ardennene. Han vant Amstel Gold Race igjen, og la i tillegg La Flèche Wallonne og Liège-Bastogne-Liège, hans andre monument, til skrytelista.

Etter verdensmestertittel i 2012, i den første av fem sesonger hos BMC Racing, måtte han vente helt til 2017 før han fikk klørne i det tredje av sykkelsportens fem monumenter:

- Jeg vet at det kanskje så ut som galskap da jeg angrep 55 kilometer fra mål, men jeg følte meg bra og selvsikker. Å vinne rittet og gå solo inn til Oudenaarde var noe helt spesielt. Ikke bare fordi jeg endelig vant De Ronde (Flandern rundt), men fordi jeg gjorde det i den belgiske mestertrøya på et belgisk lag. Det er et øyeblikk jeg for alltid vil ha med meg videre, og et minne som vil bli husket som et av de beste øyeblikkene i karrieren min, sier Gilbert i et intervju på Quick Step-Floors egen hjemmeside.

Artikkelen fortsetter under annonsen

To ganger på podiet i Sanremo

Som skarp procycling.no-leser har du sikkert skjønt allerede at Milano-Sanremo og Paris-Roubaix er de to monumentene som nå blinker seg ut for 35-åringen fra Verviers.

Har du god hukommelse, og i det hele tatt er stand til å se for deg Gilbert i Francaise-des-Jeux-hvitt, så har du kanskje en svak erindring av 2008-utgaven av La Primavera.

Fabian Cancellara angrep nede på flata et par små kilometer unna målseglet på Italo Calvino, og ble aldri hentet inn av forfølgerne.

Filippo Pozzato vant spurten i gruppa bak, foran nettopp Gilbert.

Også i 2011 sto han på podiet. Den gangen ble rittet avgjort i en spurt mellom åtte ryttere. Matt Goss vant, foran Cancellara og Gilbert.

Uerfaren i Roubaix

I Paris-Roubaix er belgieren fortsatt som læregutt å regne. Hans hittil eneste opptreden skriver seg tilbake fra 2007, da Stuart O’Grady tok en overraskende seier.

Brosteinsdronningen har i en årrekke blitt droppet, fordi Gilbert gjerne har avsluttet klassikerrekken med Flandern rundt - og heller lagt inn et hvileskjær og brukt Brabantse Pijl som oppkjøring foran Ardennene.

At han har egenskapene som kreves for å kjempe helt i toppen av Roubaix, er det likevel liten tvil om. I år vant han i Flandern og ble nummer to i både E3 Harelbeke og Dwars door Vlaanderen. Han har også en seier fra Omloop Het Nieuwsblad i 2006 og 2008, i tillegg til en tredjeplass fra Gent-Wevelgem.

Om han fokus i 2018, sier han følgende:

- Våren er min favorittdel av sesongen, så det er en no-brainer. Jeg kommer igjen til å rette fokus mot endagsrittene. Alle vet at jeg har en drøm om å vinne Milano-Sanremo og Paris-Roubaix, og komplettere mine palmares med disse to monumentene. Å ha dette i bakhodet, gir meg fersk motivasjon. Men det vil ikke bare dreie seg om disse to, da jeg håper å være konkurransedyktig i alle klassikerne, sier Gilbert.

Han takker laget for at han klarte å vinne Flandern rundt denne gangen, og vil være avhengig av godt samspill med Niki Terpstra og Zdenek Stybar om han skal lykkes i klassikerne igjen.

Når det gjelder Milano-Sanremo vil jo også Quick Step-laget ha et godt kort i spurtsterke Fernando Gaviria.

PS: Kun tre ryttere har tidligere vunnet alle de fem monumentene. Alle er belgiere: Eddy Merckx, Rik Van Looy og Roger De Vlaeminck.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!