Gjelsten er offshoresportens redningsmann

Mens Aker-direktør og båtfrik Bjørn Rune Gjelsten tenker lite på glamouren Offshore-VM fører med seg, får han ansvaret for at medias søkelys i framtida skal rettes mot millionbåtene og deres førere.

Bjørn Rune Gjelsten har alle rettigheter til Class 1, som er båtsportens svar på Formel 1. Som eier av firmaet Offshore Sport Promotion styrer han tv-tilgangen og produksjoner gjort i forbindelse med sporten.

Kjendiser og stjerner

- Jo raskere Bjørn ordner sine ting, jo raskere får vi mer PR, og flere kjendiser og stjerner vil komme på våre arrangementer, sier Alex Jacobs til Dagbladet. Han er «Team Organizer» for det arabiske laget Victory som foreløpig leder VM.

Victory har fire båter med seg til helgas fartsfest i Arendal, og laget er det med flest mekanikere og mest penger. Jacobs forteller at hele offshoremiljøet setter sin lit til at Gjelstens forretningssans skal bringe sporten mot nye høyder.

Strukturert arbeid

- Han overdriver vel litt når han gir meg ansvaret for sportens framtid, sier en beskjeden Bjørn Rune Gjelsten til Dagbladet. Men han er enig i at sporten er i ferd med å utvikle seg fra amatørstadiet til en mer profesjonell og strukturert organisert virksomhet. Gjelsten mener han bidrar på to måter.

- Jeg har gjennom mitt firma tatt på meg promotor-rollen. Vi skal hjelpe med å tilrettelegge for bra arrangementer, slik at vi har et godt produkt å selge til tv-selskapene, sier Gjelsten.

- Vi driver et systematisk arbeid for å nå nye mål, og sammen med Victory viser vi vei for andre, sier Gjelsten.

Taper penger

Mens rettighetene til bilsportens Formel 1 anslås å være verdt flere milliarder, har Offshore Sport Promotion foreløpig ikke gjort annet enn å tape penger.

- Vi har budsjettert med tap de første åra, men nå regner vi med at satsingen vil bære frukter, sier Gjelsten.