Gjelsten toer

«Binautica»-piloten fikk regelrett kjeft av en illsint Bjørn Rune Gjelsten søndag. Italieneren sørget for nesten-kollisjon på Oslofjorden - som attpåtil kostet Gjelsten seieren.

Bjørn Rune Gjelsten var rasende på driver Claudio Dionisio i «Binautica»-båten da han passerte mållinjen i Oslos havnebasseng. Fire runder før slutt kjempet finansmannens båt «Spirit of Norway» side om side med «Victory 1» fra De forente arabiske emirater.

- Vi tok igjen italienerne for andre eller tredje gang da de krysset inn rett foran oss. Det førte til at vi måtte stanse all motorkraft og nesten stoppe helt opp. Tidstapet var på minst 10 sekunder, så vi tapte løpet på italienernes hodeløse kjøring, mente Gjelsten.

Halte innpå

«Spirit of Norway» halte hele tiden innpå «Victory 1», og over mål skilte det bare tre fattige sekunder etter over en times kjøring. Tredjeplassen tilfalt Victory-teamets andre båt.

- Jeg gikk bort til italieneren rett etter målgang og ga ham en pekefinger for villmannskjøringen. I verste fall kunne vi kollidert, fortsatte han.

Bare tre VM-runder gjenstår før verdensmesteren kåres. Mye tyder på at mesterskapet ikke vil bli avgjort før siste runde avvikles i Dubai.

- Vi har ikke gitt opp kampen om sammenlagtseieren. Det er 60 poeng til å kjempe om, og vi er absolutt med i diskusjonen, mente Gjelsten.

En folkefest

Et mylder av mennesker overvar fartsfesten i Oslos havnebasseng i helgen. Dessverre greide ikke Bjørn Rune Gjelsten å innfri forventningene om seier. Men finansmannen ga valuta for pengene likevel med en svært spennende duell mot Victory-teamet.

- Et fantastisk arrangement, skrøt Gjelsten, og hadde flere kjentfolk med på den konklusjonen. - Kjempemoro! Jeg har vært flere ganger i Arendal og sett racet der, og det overrasker meg ikke i det hele tatt at folk flest synes dette er artig, sa Inger Lise Rypdal til NTB.

Hun fikk se sin gode venn Erik Kirkedelen kjøre inn til 4. plass med Kjell Inge Røkkes gamle båt, «Jolly Motor». Andreas Ove Ugland og Jann Hillestad i «Jotun» ble nummer fem i løpet.

Røkke neste

- Han vurderer å komme tilbake allerede neste år. Det synes jeg er veldig bra, for Røkke og throttleman Jim Dyke utgjør et godt team. Så jeg håper og tror de snart er tilbake, sa Bjørn Rune Gjelsten.

Fra 2003-sesongen vil nye regler finne veien til offshore 1. Det vil blant annet føre til at kostnadene ved å utøve sporten går betraktelig ned.

- Vi regner med at de forenklingene som kommer vil redusere kostnadene ned til en tredel. Det vil nok lokke yngre mennesker til sporten, spår Gjelsten.

(NTB)

FARTSFEST: 2. plass til Bjørn Rune Gjelsten i Oslo i dag.