KLAR: Aksel Lund Svindal på gårsdagens utfortrening. I dag setter han og de andre nordmennene utfor den frytede «Streif» i Kitzbühel. En bakke som har fortjent sitt rykte. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
KLAR: Aksel Lund Svindal på gårsdagens utfortrening. I dag setter han og de andre nordmennene utfor den frytede «Streif» i Kitzbühel. En bakke som har fortjent sitt rykte. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADETVis mer

- Gjør du én feil kan du ringe etter helikopteret med en gang

Den fryktede Kitzbühel-løypa venter på Aksel & co.

KITZBÜHEL (Dagbladet): Med snaue to uker igjen til OL-ilden tennes i Sotsji, har herrenes alpinsirkus flyttet seg til Østerrike og Kitzbühel.

Og det er ikke en hvilken som helst trasé som venter Aksel Lund Svindal & co i formiddag. Utforløypa «Streif» ned fjellet Hahnenkamm i den lille alpebyen er en av de mest beryktede i verden. Enkelte steder er hellingen på skremmende 85 prosent.

- Du velger dette Svindal sier selv til Dagbladet at utforløypa i Kitzbühel har «en helt spesiell standing». En seier her henger veldig høyt av mange årsaker.

- Det er legendene, det er løypa, det er statusen og det er størst pengepremie. Skal du velge ett utforrenn å vinne, så velger du dette, sier han.

I fjor gikk han helt til topps i Super-G'en, men utforen har han fortsatt til gode å vinne. Det er det bare to nordmenn som har gjort tidligere: Atle Skårdal i 1990 og Lasse Kjus i 1999 og 2004, men 31-åringen er i rute. På torsdag var han nest-raskest på trening, bare slått av Bode Miller.

- Bakken spiser deg opp Det som gjør løypa ned Hahnenkamm ekstra krevende, er de mange bratte svingene og lange hoppene. Allerede fra start kastes kjørerne utfor «Mausefalle» (musefella), et hopp hvor de kan nå lengder opp mot 80 meter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er toppen som definerer bakken. Det begynner med en gang. De første ti sekundene går det fort, det slår og det er svinger du er nødt til å klare for å forberede deg på hoppet. Det er ingen myk start, sier Lund Svindal.

ALVORLIG: Under trening før rennet i 2009 mistet Daniel Albrecht kontroll på målhoppet, og i 138 kilometer i timen landet han på ryggen etter å ha seilt 70 meter gjennom lufta. Albrecht pådro seg alvorlige hjerne- og lungeskader, men etter tre uker ble han vekket fra kunstig koma. Foto: AP Photo/Giovanni Auletta, File
ALVORLIG: Under trening før rennet i 2009 mistet Daniel Albrecht kontroll på målhoppet, og i 138 kilometer i timen landet han på ryggen etter å ha seilt 70 meter gjennom lufta. Albrecht pådro seg alvorlige hjerne- og lungeskader, men etter tre uker ble han vekket fra kunstig koma. Foto: AP Photo/Giovanni Auletta, File Vis mer

Lagkamerat Kjetil Jansrud sier seg enig.

- Bakken spiser deg opp om du ikke er klar når du går ut av starten. Det er rett ut i 100 kilometer i timen, sier 28-åringen til Dagbladet.

Deretter følger nesten to minutter ned bratte alpebakker, før utøverne kommer ned målhenget i hastigheter opp mot 140 kilometer i timen.

- Det er rett og slett legenden Kitzbühel. På den siste skråkjøringa er det så humpete at det kjennes ut som om 50 weltervekt-boksere står langs løypa og slår deg i ansiktet. Det er så høyt tempo hele veien, og gjør du én feil går du rett i nettet. Da kan du like gjerne ringe etter helikopteret med en gang, sier Jansrud.

Stygge fall Selv om Kitzbühel-utforen har vært skånet for dødsulykker, er det flere som har være ute for skikkelige uhell i den lite tilgivende traseen.

BEINBRUDD: Østerrikske Patrick Ortlieb brakk lårbeinet i sitt fall i Kitzbühel i 1999. Foto: Calle Törnström/SCANPIX
BEINBRUDD: Østerrikske Patrick Ortlieb brakk lårbeinet i sitt fall i Kitzbühel i 1999. Foto: Calle Törnström/SCANPIX Vis mer

Peter Fill, Scott Macartney, Patrick Ortlieb og Todd Brooker er bare noen av de som har mistet kontrollen ned «Streif», men verst gikk det med sveitsiske Daniel Albrecht.

Under trening før rennet i 2009 mistet han kontroll på målhoppet, og i 138 kilometer i timen landet han på ryggen etter å ha seilt 70 meter gjennom lufta. Albrecht pådro seg alvorlige hjerne- og lungeskader, før han etter tre uker ble vekket fra kunstig koma.

Velfortjent rykte Denne frykten er likevel ikke noe de norske gutta tillater seg å kjenne på.

- Som alpinist tenker du ikke på det på start. Da har du tapt før du begynner. Jeg mener man må akseptere risikoen, og tar man bort alle konsekvensene så blir ikke sporten så rå som den skal være, sier Jansrud.

Lund Svindal legger heller ikke skjul på at ulykkene har vært med på å forme løypas renomé.

- Det er klart at alle ulykkene er med på å skape bakkens rykte, og det er med god grunn, for løypa er så røff. Ryktet er vel fortjent, sier han.

VINTERLIG: Alpene viser seg fra sin flotteste side i helga, og ferskt snøfall hører med. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
VINTERLIG: Alpene viser seg fra sin flotteste side i helga, og ferskt snøfall hører med. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer
TRENING: Lund Svindal på torsdagens trening da han kjørte nest raskest av samtlige. Bare amerikanske Bode Miller var hvassere enn nordmannen. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
TRENING: Lund Svindal på torsdagens trening da han kjørte nest raskest av samtlige. Bare amerikanske Bode Miller var hvassere enn nordmannen. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Vis mer