Gjør som Lund Svindal

Tren med egen kroppsvekt som belastning.

• Har du lyst til å være med i trekningen av et weekendopphold for to på Rica hotell, og en drøss med andre gode premier? Svar på vårt OL-spørsmål her.

(Dagbladet.no): I dag er det Aksel Lund Svindal som skal uti alpintbakkene i Torino. Lund Svindal er OL-debutant og forhåpentligvis blir det edelt metall på debutanten.


Og for at Lund Svindal skal lykkes, må alt klaffe.

En av de viktigste muskelgruppene alpintgutta har, er lårmusklene. Og lårene må trenes, trenes og atter trenes.

- Lårmuskler er ikke bare viktig for alpintutøvere. Det er også viktig i for eksempel roing, høydehopp, sprint og kasteøvelser, sier styrketrener ved Olympiatoppen på Toppidrettsenteret, Pella Refsnes, til Dagbladet.no.

- Maksimal muskelstyrke

Refsnes sier at alpinister har lange tradisjoner med å trene beinstyrken, og at den viktigste øvelsen er dyp knebøy.

- Den største vekten man løfter en gang er et uttrykk for maksimal muskelstyrke muskelstyrke, og de beste norske alpinistene har løftet mellom 215 og 255 kilo, sier styrketreneren.

Foto: HANS ARNE VEDLOG
Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

Alpinister tester utholdende styrke ved å løfte maksimalt antall repetisjoner i dyp knebøy på en vekt tilsvarende 1.5 ganger egen kroppsvekt.

1000 knebøy

Gang i trapper eller motbakke er god trening for beinmuskulaturen. Man kan også trene knebøy med egen kropp som belastning.

Stå oppreist og hold armene rett frem foran kroppen. Bøy i kne- og hofteledd til lårene er omtrent vannrett, som om du skal sette deg på en stol, og reis deg opp igjen til startstilling.

- Det sies at Jaromir Jagr, en av verdens beste hockeyspillere, trente 1000 slike knebøy daglig fra han var 8 år gammel, sier Refsnes.