MER AV DETTE? Det første brosteinspartiet under søndagens Paris-Roubaix er i så dårlig forfatning at arrangøren vurderer å styre utenom. Her har Rudiger Selig fått en smakebit under fjorårets Dwars door Vlaanderen. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
MER AV DETTE? Det første brosteinspartiet under søndagens Paris-Roubaix er i så dårlig forfatning at arrangøren vurderer å styre utenom. Her har Rudiger Selig fått en smakebit under fjorårets Dwars door Vlaanderen. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COMVis mer

Gjørmetrøbbel kan endre Paris-Roubaix-løypa

Og nå har man også finlest togtidene.

(procycling.no): Løypesjef Thierry Gouvenou har utsatt avgjørelsen om å endre Paris-Roubaix-løypa til senere denne uka.

Problemet er store mengder gjørme som har lagt seg over den første brosteinsseksjonen, Troisville.

- Dersom vi skulle ha arrangert rittet i dag, måtte vi ha sett bort ifra den seksjonen, uttalte Gouvenou til det franske nyhetsbyrået AFP.

I så fall hadde årets utgave av «Helvete i nord» gått fra 52,8 til 50,6 kilometer brostein, skriver cyclingnews.com.
 
Farlig for rytterne Under helgas Flandern rundt var det knyttet spenning til forholdene på Koppenberg.

Her var det også mye gjørme, og det hjalp nok ikke at mosjonssyklistene inntok løypa dagen i forveien. Under det som skulle bli Peter Sagans parademarsj, gikk det likevel greit med proffene.

I Frankrike er man bekymret for varierende forhold ved den aktuelle brosteinsseksjonen.

- Problemet er at rytterne når høy hastighet i det tørre partiene, for så å stanse helt opp på de våtere delene, forklarer Gouvenou.

I dialog med jernbanen En snakkis fra fjorårets utgave var deler av hovedfeltet, deriblant Alexander Kristoffs, passering av en jernbanelinje sekunder før TGV-toget kom susende.

ASO har denne gangen hatt dialog med den franske jernbanen for å unngå liknende situasjoner. SNCF var rasende i etterkant av fjorårets utgave, da de mente rytterne hadde sviktet sin rolle som forbilder.

- Vi har mottatt tidene for områdene vi sykler igjennom søndag, og har bestemt oss for å gjøre noen endringer. Opprinnelig skulle rittet ha startet 10:20, men nå ligger det an til 10:40. Vi kan også flytte ti minutter fram og tilbake etter hva slags vær vi får på søndag.

Gouvenou lover at alt skal være avklart i forkant av lagledermøtet dagen i forveien.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!

SÅNN JA, GUTTER: I fjor fikk arrangøren kjeft etter at rytterne passerte jernbanelinja like foran TGV-toget. AFP PHOTO / LIONEL BONAVENTURE
SÅNN JA, GUTTER: I fjor fikk arrangøren kjeft etter at rytterne passerte jernbanelinja like foran TGV-toget. AFP PHOTO / LIONEL BONAVENTURE Vis mer