Endelig lystrer kroppen igjen for Heidi Weng

Gladnyhet for Heidi Weng: - Oi! Wow!

For en måned siden snakket Heidi Weng om hvorfor hun ikke har vært til å kjenne igjen siden januar 2017. Nå ser vendepunktet ut til å ha kommet: Kroppen spiller endelig på lag igjen.

STOR BEDRING: Det går endelig riktig vei igjen for Heidi Weng. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
STOR BEDRING: Det går endelig riktig vei igjen for Heidi Weng. Foto: John T. Pedersen / DagbladetVis mer

HOLMENKOLLEN (Dagbladet): I et stort intervju med Dagbladet 13. mai snakket Heidi Weng ut om hva som har gått galt og hvorfor hun ikke har vært til å kjenne igjen i skisporet siden smellen januar 2017.

- Jeg har aldri visst hva det vil si å gå på en smell før det siste året. Det er få dager som har vært lette. Jeg har ikke hatt krefter. Jeg har ikke orket. Syra har kommet for raskt, fortalte Heidi Weng til Dagbladet i mai.

- Tidligere har jeg kjent kroppen min veldig godt. Nå kjenner jeg ikke kroppen min igjen. Det er en uvant følelse. Det har gått bra i mange år. Så begynte det å butte mot slutten av forrige sesong og denne sesongen. Å ikke vite hva som går galt, det er det som gjør meg usikker. Det er ikke så gøy å gå skirenn når kroppen ikke føles bra.

Overrasket seg selv: - Oi!

SPYDDE: Heidi Weng er godt fornøyd med det norske lagets innsats på stafetten i dag, men forteller at VM-nervene har tatt overhånd under oppholdet i Seefeld. Video: Kristoffer Løkås. Reporter: Øyvind Godø Vis mer

En drøy måned seinere ser situasjonen endelig lysere ut igjen for gladjenta som vant både Tour de Ski og verdenscupen sammenlagt i 2016/17 og 2017/18.

Nå lystrer kroppen stadig mer. Nå klarer Heidi Weng å komme opp i høy puls igjen, etter en lang periode med unormalt høye laktatverdier. Weng har ikke klart å komme opp i høy puls, fordi melkesyra har slått inn så tidlig.

Den første oppturen og godfølelsen kom i Fornebu-løpet i slutten av mai.

- Det har gått bedre og bedre. Jeg var sikker på at jeg skulle løpe på 36 minutter i Fornebu-løpet. Da jeg løp på 34.34 i stedet, ble jeg veldig overrasket og tenkte: «Oi! Wow!». Ikke bare gikk det fort. Det føltes veldig bra også, forteller Heidi Weng til Dagbladet.

- Det var en halvtime hvor jeg følte jeg var på hugget hele tiden, hadde høy puls og ikke ble stiv. I tillegg var det flatt terreng, hvor det normalt er vanskelig å få høy puls. Likevel klarte jeg å komme meg opp i høy puls. Etter den oppturen har jeg fått det til bedre, fordi jeg også har hatt større troa på det jeg gjør.

- Stor opptur

Torsdag kveld fikk hun nye gode svar i Oslo Skishow og kapret 2.-plassen bak Therese Johaug i rulleskirennet i Holmenkollen. Weng slo storløpere som Krista Pärmäkoski og Astrid Uhrenholdt Jacobsen med over ti sekunder.

NEST BEST: Bare Therese Johaug var sterkere enn Heidi Weng i Oslo Skishow. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
NEST BEST: Bare Therese Johaug var sterkere enn Heidi Weng i Oslo Skishow. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

- Det var stor opptur. Jeg er overrasket over at det fungerte så bra. Det er ikke ofte jeg har følt at jeg har så mye krefter den siste tiden, forteller Weng til Dagbladet.

- Hva har skjedd siden du følte deg så tung sist vi snakket sammen?

- Jeg har konsentrert meg om løping hittil i sesongoppkjøringen, for det har fungert best. Jeg har hatt flest intervalløkter i løping. Derfor er jeg overrasket over at jeg går så bra på rulleski, for jeg ville helst løpe BDO-mila i stedet for å gå rulleskirennet i Kollen her. Men det fikk jeg ikke lov til. Heldigvis gikk det bra på rulleski også, sier jenta fra Ytre Enebakk og smiler.

- Det begynner å løsne skikkelig for deg?

- Ja, eller det går fortsatt litt opp og ned, men det er veldig gøy at jeg nå føler at jeg har mer krefter enn jeg har hatt det siste året. Det er en klar forbedring.

Dermed er tonen en helt annen enn da Weng startet sesongoppkjøringen i mai og - etter eget utsagn - bare hadde lyst til «å legge seg ned i fosterstilling og grine» etter en av de første øktene i vår.

Fikk råd fra Bjørgen

Afterski #7: Nytt gull til Therese Johaug, bronse til Ingvild Flugstad Østberg og bronse til kvinnenes hopplandslag. Med andre ord: Mye å glede seg over i den syvende utgaven av Dagbladet TVs eget ski-VM-program. Reporter/Video: Øyvind Godø / Kristoffer Løkås / Dagbladet. Vis mer

Overbelastningen som Weng har sitt med i lang tid, har mange likhetstrekk til både den som ødela for Petter Northugs siste år som langrennsløper og avslutning på karrieren og som Marit Bjørgen slet med i perioden 2006/07 til 2008/2009.

Rognes-jenta kom imidlertid tilbake for fullt i 09/10-sesongen og ble etter hvert bedre enn noensinne i perioden fra 2010 til og med 2018.

- Har du snakket med Marit, som har vært gjennom noe liknende, om hvordan du skal komme tilbake etter dette?

- Ja, jeg tok en telefon til Marit før Beitostølen i fjor. Da hadde jeg gjort mye av det hun gjorde for å komme tilbake. Det tar vel litt tid, sa Weng i mai.

- Hva sier Marit til deg?

- Tipsene til Marit har vært at jeg bør gå veldig sakte når jeg først skal gå rolig, og at jeg burde unngå å gå typiske I3-økter (intensitetssone 3 av 5, mellomting mellom hardt og rolig). De rådene har jeg fulgt, men det er ikke noe hokus pokus. Alt må klaffe.

Johaug i slaget

For Therese Johaugs del tikker maskineriet videre. Normalt er ikke verdenseneren like god på rulleski, men i Oslo Skishow triumferte hun torsdag kveld for første gang også på dette underlaget.

- Jeg er kjempefornøyd med seier. Jeg har aldri vunnet i Oslo Skishow før. Jeg har følt meg i bra slag på trening i det siste. Sånn sett var det ikke overraskende. Det er veldig artig å få til det tekniske her, forteller Johaug til Dagbladet.

- Hva forteller det deg at du til og med vinner rulleskirenn nå?

- Det forteller at jeg nå klarer å treffe bedre teknisk, er mer gjennomsterk i kraften og klarer å få krafta i riktig retning. Jeg klarer å bruke føttene litt mer, skyve framover og unngå at det bare er pisking. Det er utrolig viktig når man går på asfalt, hvor styrke er enda viktigere.

- Jeg har jobbet en del med tekniske ting, småpirk her og der. Ellers er det nå fokus på mengdetrening og øve på svinger og taktomslag, altså det jeg er dårligst på. Derfor er sånne økter veldig nyttig for meg.