STØRRE ENN NOENSINNE: Søndag er det klart for det som kan bli tidenes Super Bowl, når Denver Broncos møter Seattle Seahawks til NFL-finale. Blant de populære profilene på banen er Seahawks' running back Marshawn Lynch, her i typisk vilt driv under en kamp mot San Fransisco 49ers. 
Foto: Tom Pennington / Getty Images / NTB Scanpix
STØRRE ENN NOENSINNE: Søndag er det klart for det som kan bli tidenes Super Bowl, når Denver Broncos møter Seattle Seahawks til NFL-finale. Blant de populære profilene på banen er Seahawks' running back Marshawn Lynch, her i typisk vilt driv under en kamp mot San Fransisco 49ers. Foto: Tom Pennington / Getty Images / NTB ScanpixVis mer

Global oppvarming

Natt til mandag er det duket for Super Bowl. At det seiler opp til å bli tidenes beste finale, passer NFL perfekt. Planen er verdensherredømme.

IDEER: En oktobersøndag i fjor tok jeg og en gjeng kamerater taxi fra London sentrum ut mot byens fotballmekka, Wembley Stadion. Vi var knapt ankommet motorveien før taxisjåføren snudde seg, ristet på hodet, og sa oppgitt: «Karer, dette går ikke. Jeg har ikke sett liknende til kø mot Wembley noensinne.»

Ok, det kunne kanskje ha noe å gjøre med den varslede stormen som skulle sveipe over London. Eller var det rett og slett fordi det var fotballkamp på Wembley — det var da mistenkelig mange folk i bilene rundt oss som var kledd i fotballdrakter? Selv var vi nemlig på vei til en smekk utsolgt fotballkamp, med 11 mot 11 mann, men ikke den varianten som er mest vanlig på Wembley. For de seineste åra har den amerikanske fotball-ligaen NFL satset tungt på sin International Series på nettopp Wembley, med årlige kamper der NFL-lag drar over Atlanteren og møtes i et høstgrått London for å promovere sporten for et europeisk publikum.

Om det er suksess? Så langt har alle kampene i London vært utsolgt. I 2013 ble det for første gang arrangert to kamper, og fra 2014 serveres det tre kamper årlig. Etter i flere tiår å ha prøvd å gjøre amerikansk fotball til et globalt fenomen (blant annet gjennom forskjellige NFL Europe-ligaer, som ble avsluttet i 2007), ser det ut som NFL har funnet nøkkelen til å bygge suksess.

I Europa har amerikansk fotball lenge blitt ledd av («det er jo ikke fotball når de bruker hendene, høhø») eller avfeid som en sport hvor reklamepauser og penger er viktigere enn atletiske prestasjoner. Fakta er uansett at når Seattle Seahawks og Denver Broncos møtes i Super Bowl natt til mandag, har vi å gjøre med en sport som når stadig flere. I et land hvor 9 av de 10 mest sette programmene i løpet av året er sportssendinger, troner Super Bowl suverent på toppen. De fire siste Super Bowl har alle tikket inn på over 100 millioner seere, med 111.3 millioner i 2012 som en foreløpig rekord. Det er for øvrig også den mest sette TV-sendingen i amerikansk historie.

Her ligger også en av årsakene til satsingen i Europa. Amerikansk fotball er nå så stort i USA at markedet er i ferd med å mettes (seint i 2012 regnet 34 prosent av amerikanere pro-fotball som sin favorittsport, mot 16 prosent som nevnte den originale nasjonalsporten baseball). Det er kanskje ikke ekspander eller dø som gjelder, men det er i hvert fall ikke snakk om å konsolidere og si seg fornøyd med det man har.

I oktober meldte engelsk presse at Tottenham Hotspur hadde endret på sine planer om ny stadion, slik at de kunne tilrettelegge for NFL-kamper i framtida. Wembley Stadion og eieren FA tjener gode penger på International Series-kampene, og tabloidavisen Daily Mail mener å vite at Tottenham er sugen på å kjempe om de pengene. Stadig flere snakker om at International Series skal lede fram til at London får sitt eget NFL-lag, et såkalt expansion team. I motsetning til i tradisjonsbundne europeiske ligaer, er ikke slike ideer fremmede hos de amerikanske. Så lenge publikumstilstrømmingen (les: inntjeningen) er god nok, er det ikke noe galt i å opprette et nytt lag, eller flytte et mindre suksessrikt. For å si det slik: Cardiff-eier Vincent Tan, som har skiftet både klubbfarge og -emblem, hadde ikke nødvendigvis møtt så mye motstand og kritikk i USA.

NFL har sett seg ut Storbritannia som det første markedet som skal erobres, men satsingen har også ført til økt interesse i resten av Europa og verden. Forbundet utvider stadig sin NFL Gamepass-tjeneste, en av bransjens beste strømmetjenester, som bare er tilgjengelig utenfor USA. De satser også på egen nettside i Japan, og seertallene i Mexico og Karibien er økende.

Her hjemme har rettighetshaver Viasat doblet antallet kamper de sender i sitt hjørne av betal-TV-verden, og utforsker nå potensialet for å gjøre Super Bowl til en event utover TV-sendingen. Til søndagens Super Bowl samarbeider de med Oslo Kino om å fylle Colosseum i Oslo, som først skal ha forhåndspremiere på «Anchorman 2: The Legend Continues», før lerretet vies en hel natt med Super Bowl. Det blir neppe like livat som i Seattle, hvor runningback Marshawn «Beast Mode» Lynch i 2011 sørget for at publikumsjubelen slo ut på en lokal målestasjon som seismisk aktivitet (helt sant!) da han knuste seg gjennom halve New Orleans Saints, men det gir hvert fall muligheten for norske NFL-fans å samles for ubesudlet amerikansk moro.

Men strategier og globale taktikker hjelper ikke dersom det ikke leveres på banen, eller hva? Årets sesong har bydd på det ene høydepunktet etter det andre, og etter et sluttspill med fotball fra øverste hylle, står vi igjen med sesongens to store lag i finalen, Super Bowl.

Denver Broncos har satt flust av offensive rekorder denne sesongen, blant annet for flest poeng i løpet av en sesong, mens Seattle Seahawks har levert et forsvar så fryktinngytende at motstanderne knapt prøver å bryte gjennom.

Samtidig gir kampen oss en rekke profiler det er fort gjort å bli begeistret for, både for ferske og erfarne Super Bowl-seere. Veteran-quarterbacken Peyton Manning satte tidligere i sesongen rekord for Denver Broncos i antall touchdown, før han sjarmerte internett med å avfeie spørsmål om sin framtid med å slentrende si at det eneste han tenker på etter en seier er hvor han kan få tak i en Bud Light. Nå kan 37-åringen sikre seg sin andre Super Bowl-ring.

Mannings Denver-kollega Knowshon Moreno er ikke bare oppkalt etter pappas kallenavn «knowledge» og mamma Varashon, tidligere i sesongen viste han under nasjonalsangen hvor mye det er mulig å gråte for en stor mann. Kjør et YouTube-søk på «Knowshon Moreno crying», og jeg garanterer at du har et nytt favorittklipp. Han kan for øvrig løpe gjennom en mur om det trengs.

En annen favoritt er allerede nevnte Marshawn Lynch, som feirer sine ville, nesten umenneskelige løp for Seattle Seahawks med å knaske Skittles-drops på sidelinjen. Fullt så barnslig og jovial er ikke Richard Sherman, som sendte Seahawks til Super Bowl i siste sekund med millimeterpresist forsvarsspill, før han brukte all tid etter kampen på å lekse opp motstanderen Michael Crabtree på San Francisco 49ers som en «weak ass receiver». Først i ansiktet på Crabtree, så ropende inni alle mikrofoner han kunne finne. Temperaturen er det ikke noe å si på.

Så når alle strategier og planer om globalt herredømme er gjennomgått, er det godt mulig at det aller beste trikset til NFL er det enkleste og reneste: Tidenes drømmefinale, fylt til randen av større-enn-livet-karakterer, beinhardt forsvar, historisk angrep og millimeterpresisjon. Jeg gleder meg hvert fall til søndag.

Asbjørn Slettemark er journalist og programleder. I 2010 og 2011 ledet han Super Bowl-sendingene til NRK.