- Godt å være tilbake i toppen

Petter Solberg strålte etter andreplassen.

(Dagbladet.no): Sølv var slett ikke nederlag for Petter Solberg i Rally Mexico.

- Med alle problemene vi har hatt i det siste, er det godt å være tilbake i toppen og kjempe om de øverste plassene, sier han til WRC-radioen.

For etter å ha brutt sesongens to første rallyer, under ekstreme forhold i Monte Carlo og Sverige, turte ikke Petter mer enn å håpe på å være tilbake i toppen i det første «normale» rallyet denne sesongen.

Ekstrem varme

Men temperaturen i Mexico førte til ekstreme forhold også denne helga.

- Det ble veldig varmt og vi fryktet problemer med dekkene, sier Petter.

Men det var ikke dekkene som felte ham. Det var steinen han kjørte på med det ene forhjulet på SS13 i natt. Da røyk servostyringen, og dro med seg sjansene til en sammenlagtseier i dragsuget.

Ledelsen han hadde hatt fra første fartsprøve, med et lite unntak for etter den første fartsprøven lørdag, ble pulverisert av Sebastien Loeb, som hadde jaget like bak Petter hele helga.

IKKE BILENS SKYLD: Endelig fungerte bilen som den skulle. Men Petter mistet seieren da han kjørte på en stein og slo i stykker servostyringen. Foto: AP/Scanpix
IKKE BILENS SKYLD: Endelig fungerte bilen som den skulle. Men Petter mistet seieren da han kjørte på en stein og slo i stykker servostyringen. Foto: AP/Scanpix Vis mer

- Veldig fornøyd med alt

Søndag hadde Petter ikke andre muligheter enn en tabbe fra Loeb å håpe på. Og slike er sjelden vare fra den stabile franskmannen.

Så derfor konkluderer Petter Solberg enkelt og greit:

- Jeg er veldig fornøyd med alt mulig.

Henning ikke fornøyd

Storebror Henning Solberg har i motsetning til Petter ikke hatt en fungerende bil denne helga. Bremsene har sviktet ham gjennom så og si hver eneste fartsprøve.

- Jeg er ikke fornøyd, men jeg må akseptere det. Sånn er denne sporten: Noen ganger fungerer bilen, andre ganger ikke, sier Henning.

Han får mange spørsmål om hvorfor dette skjer med hans bil når det ikke rammer teamkollega i OMV-Peugeot Norway, østerrikeren Manfred Stohl, som kjører samme bilmodell.

- Det har med kjørestil å gjøre. Det var det samme sist år. Det skjedde med Marcus Grönholm, men ikke med Markko Märtin, sier Henning.

Storebror Solberg kjører samme bil som Grönholm og Märtin kjørte da de var fabrikkførere for Peugeot i fjor.

Grönholm mistet VM-ledelsen

Finske Marcus Grönholm klager heller ikke på bilen. Forden gikk som ei klokke for både ham og teamkollega Mikko Hirvonen. Men begge gutta kjørte av veien henholdsvis på fredag og lørdag.

- Teamet er veldig fornøyd med hvordan bilen virker, men førerne derimot..., sier Grönholm.

Finnen kapret ett poeng etter at han kom tilbake i rallyet, men taper ledelsen i VM-sammendraget til Sebastien Loeb.

Fortsatt trekamp i WRC

- Jeg er veldig glad for å vinne min første seier for mitt nye lag, sier Loeb.

Etter at Citroën bestemte seg for å ta et sabbatsår som fabrikklag, har Loeb skiftet til Kronos Total Citroën, som støttes av Citroën, men som ikke er rent fabrikklag.

- Vi tapte hele tiden til Petter på fredag, og måtte virkelig presse hardt, sier Loeb.

Helgas Rally Mexico viser at det fortsatt er tre førere som utmerker seg når bilene fungerer og de holder seg på veien.

Det kommer flere tøffe fighter mellom Grönholm, Loeb og Petter Solberg denne sesongen.

EN ANNEN VERDEN: Sist vi så Henning Solberg, hadde han <a href=\'http://www.dagbladet.no/sport/2006/02/04/456816.html\'>bilen full av snø</a> i Sverige. I Mexico har det vært mer kaktus og støv.
ÅRETS FØRSTE SEIER:</B> Fjorårets suverene verdensmester Sebastien Loeb kjørte inn til sin første seier og overtok VM-ledelsen fra Marcus Grönholm.