Godt norsk

Det ser ut til å gå veien for Kjetil André Aamodt og Lasse Kjus. Etter første omgang i kombinasjons-utforrennet ligger de på henholdvis andre og tredjeplass. Det gir dem et godt utgangspunkt foran morgendagens slalomrenn.

Kjus var både irritert og sint etter kombiutforen. Midtveis ned i traseen oppdaget han plutselig en funksjonær som lå og kavet på baken mitt i løypa. Løypevakten hadde mistet kontrollen på skiene like før. Heldigvis gikk det bra, men det skyldtes mest flaks.

- Jeg tapte nok ikke noe tid på denne hendelsen, men jeg ble veldig irritert og sint. Slike ting skal ikke skje. Folk som ikke kan stå på ski har ingenting i en utforløype å gjøre, sa Lasse Kjus etter at han hadde kjørt i mål på den tredje beste tiden.

Hårfint

- Det første jeg tenkte da jeg fikk se ham som lå der og kavet, var at jeg måtte stoppe, men heldigvis skled han unna slik at jeg bare kunne kjøre på. Jeg passerte ham vel med en klaring på cirka fem meter, sa Kjus.

En gang tidligere har han opplevd noe tilsvarende. Det var i Kitzbühel for noen år siden. Heldigvis gikk det bra den gangen også, men Kjus sa i dag at han fikk sitt livs sjokk den gangen.

I VM i Sierra Nevada i 1996 ble den russiske utforkjøreren Tatjana Lebedeva skadet for livet etter å ha kjørt på en funksjonær fra Det internasjonale skiforbundet (FIS) i utfortraseen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Uforståelig

- Det er helt uforståelig at slike episoder kan skje. Jeg fatter i hvert fall ikke at det er mulig å være så tankeløse midt under et utforrenn, men jeg personlig kommer ikke til å gjøre noe med saken, sa Kjus.

Den norske lagledelsen vil ta opp hendelsen på det neste møtet blant alle laglederne, og det som skjer er at funksjonæren trolig mister alle sine rettigheter i forhold til å arbeide i traseen.

Renndirektøren i FIS, Günther Hujara, visste ingenting om episoden da han kom ned fra bakken etter rennet, men han var nærmest i sjokk da han fikk høre om det som hadde skjedd.

Uforandret

- Jeg synes situasjonen er uforandret etter dette utforrennet. Alt kan skje. Marginene er veldig små, sa Kjetil André Aamodt, da det ble snakk om det sportslige.

Kjus var helt enig:

- Bruno Kernen kan kjøre godt i slalåm, men det er ikke bare han som er farlig. Det er mange om beinet. Så jeg må kjøre veldig godt i slalåmdelen i morgen for å ha noen sjanser, sa Kjus.

Han skjønte ikke hvorfor han tapte tid til både Kernen og Aamodt i de nederste partiene av løypa, men sa at hendelsen med funksjonæren ikke hadde noen betydning for kjøringen og sluttiden.

- Kjøringen min var vel grei. Jeg tapte litt på toppen uten at jeg eksakt vet årsaken til det, sa Kjetil André Aamodt.

(NTB)

HVORDAN? Lasse Kjus ba renndirektøren om en forklaring på funksjonæren i bakken som ødela konsetrasjonen hans.