Grete like attraktiv som Vebjørn

Ni år etter hun la opp er Grete Waitz (45) fortsatt attraktiv på sponsormarkedet. Samtidig er markedsverdien på Vebjørn Rodal (26) og de andre norske friidrettsstjernene i fritt fall.

De dårlige resultatene på Bislett denne uka var bare fortsettelsen på en årelang trend med magre resultater for våre mest profilerte friidrettsutøvere. I sponsormiljøene er det en utbredt oppfatning at friidrettsstjernene begynner å falme.

- Vebjørn Rodal, Geir Moen, og Steinar Hoen må ganske snart prestere noe stort igjen. De har mistet mye av sin markedsverdi de siste par åra, mener seniorkonsulent Per Kaarby i Dinamo Sponsoring.

Mistet glansen

- Dette gjelder også for våre regjerende verdensmestre, Trine Hattestad og Hanne Haugland. Kvinnene har dessuten en lavere markedsverdi i utgangspunktet.

Spesielt Vebjørn Rodal har mistet mye av glansen etter OL-gullet i 1996.

- Min oppfatning er at Vebjørn Rodal har fått store deler av opinionen mot seg etter Husby-saken. Utspillet mot Bjørn Dæhlie i høydehusdebatten slår også svært negativt ut for Rodals image, sier Kaarby.

Grete - et ikon

Han trekker fram Grete Waitz som et glimrende eksempel på et godt og tidløst sponsorobjekt.

- Grete Waitz er et ikon, og står for sunne og gode verdier. Ingen av dagens friidrettsutøvere er i nærheten av hennes status.

Grete Waitz lever i dag godt av sponsoravtaler med flere store internasjonale firmaer. I tillegg til en lukrativ kontrakt med utsyrsgiganten Adidas, har Waitz sponsoravtale med USAs største bank, Chase Manhattan Bank, samt kosmetikkfirmaet Avon. Da Dagbladet prøvde å få tak i Grete i går, var hun ute på et møte med en av sine samarbeidspartnere.

- Men jeg kan bekrefte at Grete lever godt av navnet sitt den dag i dag, sier ektemannen Jack Waitz.

- Faktisk har hun bedre avtaler i dag, enn hun hadde som aktiv, sier Waitz.

<B>VELDIG POPULÆR:</B> Grete Waitz er stadig veldig populær. -Faktisk har hun bedre avtaler i dag enn hun hadde som aktiv, sier ektemannen Jack.