LURTE ALLE: Eduard Grosu (Nippo-Vini Fantini) åpnet spurten tidlig og holdt unna. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)
LURTE ALLE: Eduard Grosu (Nippo-Vini Fantini) åpnet spurten tidlig og holdt unna. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)Vis mer

Tour of Croatia:

Grosu lurte alle i kaotisk finale

Holst Enger blant de ti beste.

(procycling.no): En teknisk krevende runde i kystbyen Zadar avsluttet den andre etappen av Tour of Croatia. Ut på runden angrep Matej Mohoric (Bahrain-Merida). Med mye svinger og uoversiktlige veier briljerte den teknisk eminente sloveneren og opparbeidet seg raskt en ledelse på nærmere ti sekunder.

Gjennom de smale gatene i Zadar gikk det også en stor velt i hovedfeltet, som tok ned gårsdagens etappevinner - Mohorics lagkamerat - Niccolo Bonifazio. 23-åringens forsøk så lenge lovende ut, men ut på den siste kilometeren tok Bardiani-CSF-toget et jafs og plutselig var han kjørt inn.

Da benyttet Eduard Grosu (Nippo-Vini Fantini) anledningen til å gå på en langspurt og overrasket konkurrentene gjennom den svingete innkjøringen til oppløpet. Da veien rettet seg ut igjen hadde rumeneren kreftene til å holde unna og kunne juble for årets første seier.

Holst Enger topp ti

Bakfra kom Giacomo Nizzolo (Trek-Segafredo) i fint driv, men det var for sent. Like bak fulgte Riccardo Minali (Astana).

Eneste nordmann i rittet, Sondre Holst Enger (Israel Cycling Academy) satt relativt fint plassert, men havnet litt for langt bak. Han klarte imidlertid å kjempe seg til en 10. plass.

(artikkelen fortsetter under)

Jensen kastet inn håndkleet

Bodøværingen August Jensen (Israel Cycling Academy) hadde en svært krevende etappe i tirsdag. Med matforgiftning kjempet han seg gjennom den 227 kilometer lange åpningsetappen og kunne etter rittet fortelle procycling.no at det var den «verste dagen på sykkelen noen gang».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han hadde imidlertid bestemt seg for å gi det et forsøk på dagens etappe, i håp om å kjøre seg til en plass i lagets Giro d'Italia-tropp, men ombestemte seg like før start.

– Hadde satt på nye nummer, klar til å prøve, men det holdt å sykle til innskriving. Snudde i trappa, får bli frisk, forteller han.

LES OGSÅ: Matforgiftet Jensen kastet inn håndkleet ved innskrivning

Sterk vind nøytraliserte rittet

Dermed gikk rittet i gang uten Jensen og kvintetteten Fabian Lienhard (Holowesko-Citadel), Deni Banicek (Meridiana Kamen Team), Riccardo Stacchiotti (MsTina-Focus), Jon Božic (Adria Mobil) og Guy Sagiv (Israel Cycling Academy) gikk avgårde i brudd tidlig på den 234,5 kilometer lange andre etappen av Tour of Croatia, mellom Karlovac og Zadar.

Med mye vind ble det flere splitter i hovedfeltet og tøft kjør, som gjorde at bruddet etter hvert ble kjørt inn, mens vinden fortsatte å prege rittet.

Etter dagens siste klatring etter 168 kilometer, andrekategorien PP Velebit, ventet en lang utforkjøring. Dog var vinden så kraftig i utforkjøringen, og et stykke mot målbyen Zadar, at blant annet en lastebil hadde blitt blåst overende. Dette fikk rittjuryen til å bestemme seg for å nøytralisere utforkjøringen.

Etter hvert bestemt de seg for å nøytralisere totalt litt over 30 kilometer av etappen, og rytterne tok fatt igjen på rittet med 34 kilometer til mål.

Hektisk

På vei opp PP Velebit hadde Aqua Blue Sport-rytter Peter Koning gått avgårde og nederlenderen hadde opparbeidet seg en avstand på to minutter tilbake til hovedfeltet.

Dermed fikk han starte med samme avstand, da rittet endelig ble tatt opp igjen etter den lange pausen. Med den lange nøytraliseringen så forsøket hans plutselig et håp og 27-åringen satte avgårde i full fart.

Det samme gjorde også hovedfeltet, som også innså at lykkejegerens odds så betydelig lavere ut nå. Dermed ble det gitt full gass for å hente ham, noe de etter hvert maktet uten videre problemer.

Det åpnet opp for nye angrep og Charles Planet (Team Novo Nordisk) og Ludwig De Winter (WB Aqua Protect Veranclassic), men også duoen hadde feltet full kontroll på og de ble kjørt inn igjen drøye åtte kilometer før mål. Dermed gikk det mot en spurt, etter en lokal runde.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!