Gruer seg mest til kulda i Afrika

Dakar-start i morgen for Pål Anders.

(Dagbladet.no): Det er bare timer til start i Dakar-rallyet i Lisboa, og mandag ruller Pål Anders Ullevålseter (38) og 249 andre motorsyklister av fergen i Marokko.

Akkurat det han ser han ikke fram til.

- Det blir så kaldt. Jeg skal kle meg godt norsk, med masse klær, sier Pål Anders på telefon fra Lisboa under ett døgn før starten av maratonløpet som avsluttes i Senegal 21. januar.

- Jeg gruer meg mest til kulda. Fy fader, det er så kaldt i Marokko. Det blir først 20 mil transport på veien om morgenen. Du kjører i 120-130 km/t og fryser på fingrene. Det pleier å være null grader og tåke.

Pinglete

Han starter for sjette gang i ørkenrallyet og vet dessuten at kulda ikke blir mindre plagsom lenger ned i Afrika.

- Jeg er pinglete når det gjelder kulde. Jeg har forfryst meg nok i Nordmarka. Det er kaldt om natta, helt ned til Mauretania.

Men først skal han bruke helga til to etapper i Portugal og Spania. Målet der er bare å ikke tape for mye. Det er nok av ryttere gir bånn gass for å blir lagt merke i Europa.

STARTER I LISBOA: Pål Anders Ullevålseter konser om å holde seg og sykkelen hel på de to første etappene. Her fra fjorårets startdag. Foto: Scanpix/Reuters
STARTER I LISBOA: Pål Anders Ullevålseter konser om å holde seg og sykkelen hel på de to første etappene. Her fra fjorårets startdag. Foto: Scanpix/Reuters Vis mer

- Hvis det blir ti minutter opp er det for mye. Men du tar det lett inn når vi kommer til Afrika, bare ikke de de verste er i teten, sier Pål Anders.

Det viktgste er å holde både seg og sykkelen hel.

- I Europa tar de syklene våre hver kveld, vi får ikke skru. Hvis du krasjer de to første dagene får du ikke rettet opp sykkelen før i Marokko. Det gjelder å ikke kjørte fortere enn du behersker. Det er lett å kjøre over evne og det er tullete, sier Pål Anders.

Slipper å se på speedometeret

Farta er forøvrig fri i rallyet, med unntak i landsbyer.Før har ei fartsgrense på 150 km/t tvunget motorsyklistene til å kikke litt for ofte på speedometeret.

- Jeg fikk vite det i går, men det lå i lufta. Det er bare å klabbe på. Det er ingen stor greie, jeg slipper bare å følge med på farta i 160 km/t. Jeg synes det er tøft gjort av arrangørene å gjøre det. Det viser at de har skjønt det, sier 38-åringen.

Som selvsagt uansett har sine kjære i bakhodet underveis.

- Jeg må bruke hodet og kjøre pent. Må tenke på familien.

Grafikk: Dagbladet
Grafikk: Dagbladet Vis mer

Det betyr neppe at han unngår møter med underlaget de neste 16 dagene.

- Det blir noen småtryn, men i sanddyner er det lov. Det er bare moro. Det er verre å dra ned i et krater.

Like før start er han nervøs og spent. I morgen stilles klokka på 05.00 og et par timer seinere er alt i gang.

- Jada, jeg er i rute. Alt har gått helt etter planen. Vi er klare i morgen tidlig.

- Målet er fortsatt en plass på pallen?

- Det tenker jeg ikke på underveis. Det er nye sjanser hver morgen. Jeg må ta etappe for etappe, og mil for mil.

Alle 15 etapper og samtlige 869,6 mil før målpassering i Dakar.

FÅR IKKE SKRU: Syklene blir tauet inn hver kveld fram til mandag.