- Hadde sluttet uten Ford-avtalen

Solberg ville ikke lenger betale for egen rally-satsing.

(Dagbladet): På dagen nøyaktig tre år etter at han fikk vite at Subaru brått la ned sin WRC-satsing, ble ringen i går sluttet for rallyesset Petter Solberg (37). Spydeberg-ekspressen skrev nemlig under på en ettårskontrakt som gjør ham til én av to fabrikksførere for Ford kommende sesong - laget Solberg kjørte for i begynnelsen av sin innholdsrike karriere i rally-VM.

- Dette blir jævlig bra. Jeg er skikkelig spent. Når jeg får litt mer tid med bilen, tror jeg dette blir gromt, sier Solberg til Dagbladet.

Samtidig var var Ford-kontrakten en redningsbøye til Solbergs karriere. Etter å ha finansiert tre års satsing av egen lomme, hadde Solberg trolig gitt opp sporten han elsker så høyt dersom han ikke hadde fått i stand en fabrikksløsning. 

RINGEN SLUTTET: På dagen tre år etter at han mistet jobben som Subaru-fører, skrev Petter Solberg under på en avtale som tar ham tilbake i et fabrikkssete.Foto: SCANPIX / AFP PHOTO / SEBASTIEN BOZON
RINGEN SLUTTET: På dagen tre år etter at han mistet jobben som Subaru-fører, skrev Petter Solberg under på en avtale som tar ham tilbake i et fabrikkssete.Foto: SCANPIX / AFP PHOTO / SEBASTIEN BOZON Vis mer

- For all del. Jeg hadde ikke tenkt til å fortsette med teamet mitt. Min tankegang er at når jeg har vært topp tre som privatfører, tatt tre VM-sølv og ett gull, er jeg ikke interessert i å kjøre for å fylle opp resultatlistene. Da hadde jeg sluttet, eller kanskje sett meg om etter en annen motorsport. Men jeg elsker rally. Det er en sport for tøffe gutter, sier Solberg.

- Jeg har lyst til å fighte og vinne. Nå er vi et team som er veldig, veldig bra. Men selv om ting er på plass, blir det ikke lett for det. Vi kommer til å trenge en innkjøringsperiode, men vi skal gjøre alt vi det kan for å være der oppe, fortsetter mannen med kallenavnet «Hollywood».

Tre tøffe år Dagbladet treffer på Solberg mens han sitter i taxi fra Monte Carlo til Geneve etter å ha satt navnetrekket sitt på kontrakten og testet utstyret han skal bruke neste år, en Ford Fiesta RS WRC. En streik blant sikkerhetsvakter på franske flyplasser, tvinger ham ut på langtur til Sveits for å komme seg hjem, uten at det virker å ha gått utover østfoldingens sedvanlige gode humør.

Nå gleder han seg til å komme hjem for å hogge juletre sammen med sønnen Oliver, slik de alltid gjør, for så å feire høytiden med familien rundt seg. Juleforberedelsene var imidlertid ganske så annerledes i 2008, da han i løpet av noen hektiske uker bygget opp sitt eget privatlag fra bunnen av.

GJENFORENT: M-Sport-sjef Malcolm Wilson var den som ga Petter Solberg sjansen som fabrikksfører i WRC, som første nordmann noensinne. Nå gjenforenes de elleve år etter at Solberg gikk til Subaru.Foto: Thomas Lindberg, SCANPIX
GJENFORENT: M-Sport-sjef Malcolm Wilson var den som ga Petter Solberg sjansen som fabrikksfører i WRC, som første nordmann noensinne. Nå gjenforenes de elleve år etter at Solberg gikk til Subaru.Foto: Thomas Lindberg, SCANPIX Vis mer

- Det har vært tre tøffe år, men jeg har ikke gitt meg, og dette viser bare alt er mulig, sier han.

- Bra for norsk motorsport 37-åringen vil ikke si så mye om hvilke muligheter han hadde foran 2012-sesongen utover at det er mye som har foregått i kulissene. Det er uansett ikke uten snev av nostalgi at Solberg er tilbake der det hele startet i 1999.

- Det var det som var muligheten nå, og jeg er veldig fornøyd med det. Det var der rally-karrieren startet for meg, og som gjorde det mulig at jeg er der jeg er i dag. Det var veldig hyggelig å møte igjen gamle Ford-mennesker, sier Solberg.

Det betyr også et gjensyn med M-Sport-sjef Malcolm Wilson, som var den som i sin tid ga en ung og håpefull nordmann sjansen. Det endte ikke i en lykkelig «skilsmisse» da Solberg forsvant til Subaru foran 2001-sesongen.

KARRIEREHØYDEPUNKTET: Petter Solberg ble verdensmester i 2003. Forutsetningene for at så skal skje igjen er atskillig bedre med en fabrikkskontrakt fra Ford i baklomma.Foto: Erlend Aas / SCANPIX
KARRIEREHØYDEPUNKTET: Petter Solberg ble verdensmester i 2003. Forutsetningene for at så skal skje igjen er atskillig bedre med en fabrikkskontrakt fra Ford i baklomma.Foto: Erlend Aas / SCANPIX Vis mer

- Det var jeg som var lei meg, men det er glemt. Nå er jeg her for å vinne og fighte i toppen. Samtidig må jeg si at jeg har hatt tre kjempebra år med Citroën som har stilt mye opp for meg og promotert meg. Det har vært veldig, veldig gøy for meg, og forhåpentligvis også for dem. Men jeg er ute etter mer. Sånn er det er. Jeg håper og tror pakka blir veldig bra, men det er tøffe krav. Derfor må vi jobbe så godt vi kan. Jeg tror uansett det er bra motorsporten i Norge at vi nå får en fabrikksfører igjen. Dette tror jeg blir kult, sier en alltid like positiv Solberg.

Gleder seg til Latvala-samarbeid Verdensmesteren fra 2003 har vært stallkamerat med noen av de største profilene innen rallysporten som Colin McRae, Carlos Sainz, Richard Burns, Tommy Mäkinen og Mikko Hirvonen. Neste år blir han lagkamerat med en annen ytterst kompetent finne, Jari-Matti Latvala, som rykker opp til førstefører etter at Hirvonen gikk til Citroën.

Det gleder Solberg seg veldig til. 26-åringen er kjent som en av de dristigste førerne i rallysirkuset og har fått mange fans for sin tøffe kjørestil - deriblant Petter Solberg.

- Jeg har stor respekt for Latvala. Han er en av dem som har store horn i rally-sporten, for å si det på den måten. Han er dyktig, og blir så klart tøff. Samtidig må vi tenke team, og gjøre det beste vi kan for å vinne konstruktør-VM. Du kan ikke bare egoistisk i dette gamet. Samtidig er han en kjempefyr med beina godt plantet på jorda. Det er ikke noe tullprat med Jari-Matti. Han har en veldig fin personlighet. og sammen tror jeg vi virkelig skal få til ting, sier Solberg.

Vil detronisere Loeb Henning Solberg har kjørt Ford siden 2007, og er godt kjent med årets utgave av Fiesta-en Petter skal kjøre neste år. Likevel kommer ikke lillebror til å trekke særlig veksler på storebrors erfaringer fram mot sesongstart Rally Monte Carlo 17. januar.

SPEKTAKULÆR: Jari-Matti Latvala (t.h.) er Fords førstefører og kjent for å ta store sjanser. Finnen er en mann etter Petter Solbergs hjerte.Foto: SCANPIX / AFP PHOTO / ADRIAN DENNIS
SPEKTAKULÆR: Jari-Matti Latvala (t.h.) er Fords førstefører og kjent for å ta store sjanser. Finnen er en mann etter Petter Solbergs hjerte.Foto: SCANPIX / AFP PHOTO / ADRIAN DENNIS Vis mer

- Jeg pleier å kjøre mitt eget opplegg med ting. Derfor var testen jeg hadde i går viktig. Da fikk jeg et intrykk av hvor vi står og lærte bilen bedre å kjenne. Jeg tror det gikk veldig bra. og det var veldig gøy. Jeg håper også at det gikk fort, men jeg trenger litt mer tid med bilen, sier Solberg, som tror at det er flere enn ham som trenger litt innkjøringstid.

- Vi finner fort ut om vi er konkurransedyktige, og første rally kommer veldig tidlig, og alt er nytt. Det blir tøft. Men Monte Carlo er annerledes alt annet og litt gambling for alle. Da gjelder det å bruke huet, sier Solberg som håper at muligheten nå omsider byr seg til endelig å detronisere Sebastien Loeb.

Det er nemlig en utømmelig kilde til motivasjon for mannen som er den siste som har vunnet WRC sammenlagt før den suverene franskmannen vant åtte titler på rad fra 2004 til 2011.

MÅLESTOKKEN: Drømmen om å slå Sebastien Loeb er en utømmelig kilde til motivasjon for Petter Solberg.Foto: SCANPIX / AFP PHOTO / FRANCK FIFE
MÅLESTOKKEN: Drømmen om å slå Sebastien Loeb er en utømmelig kilde til motivasjon for Petter Solberg.Foto: SCANPIX / AFP PHOTO / FRANCK FIFE Vis mer

- Visst faen! Det kunne vi tatt et eget intervju om, sier Solberg og ler. 

- Loeb er tøff. Fy fader, så dyktig han er i det han gjør! Han er utrolig rå. Målet må være å slå ham. Det er det vi skal prøve
 på, og vi har en tanke om hvordan det skal gjøres, sier Solberg.