I NYE FARGER: Det er et purungt Sky-mannskap som inntar Tour Down Under. Sportsdirektør Gabriel Rasch legger ikke for mye press på WorldTour-debutant Kristoffer Halvorsen (bildet). FOTO: Team Sky
I NYE FARGER: Det er et purungt Sky-mannskap som inntar Tour Down Under. Sportsdirektør Gabriel Rasch legger ikke for mye press på WorldTour-debutant Kristoffer Halvorsen (bildet). FOTO: Team SkyVis mer

Klar for WorldTour-debut i Australia:

- Halvorsen har alt det som skal til

Gabriel Rasch spent på om «nye Sky» tar nivået Down Under.

(procycling.no): Team Sky velger å gi tre førsteårsproffer sin debut under Tour Down Under, og har i tillegg med seg relativt ferske Owain Doull og Joe Dibben.

Sjumannsoppstillingen er neppe nok til å skremme vannet av konkurrentene, men samtidig markerer Kristoffer Halvorsen, Chris Lawless og Egan Bernal et generasjonsskifte i satsingen, og markerer hvordan framtidas Sky ser ut.

Bernal (20) skal kjøre for sammendraget, mens Halvorsen (21) blir førstespurter. Samtidig har Peter Sagan, André Greipel, Caleb Ewan og Elia Viviani alle meldt sin ankomst når rittet starter natt til 16. januar:

- Jeg tror egentlig dette passer Kristoffer veldig bra. Han trenger å komme inn litt fra siden - uten for mye press på seg. Han liker disse utfordringene, og jeg tror Tour Down Under - mer verken for harde eller lange etapper, er en god løsning, sier trener Kai Lexberg til procycling.no.

Nå trener han også på spurting

I Sky er det Rod Ellingworth som nå har hovedansvaret for sørlendingens trening, men etter den unge nordmannens ønske fortsetter Lexberg med å følge ham opp i det daglige.

Eidsvoll-mannen forteller at de nå har finpusset på noe de aldri har fokusert spesielt mye på tidligere: Spurttrening!

- Det blir veldig spennende å se hva slags form han er i. Han sier at han føler seg hakket hvassere i spurten, og det er noe vi faktisk ikke har trent så mye på tidligere. Vi får håpe at han har blitt enda litt raskere, og tar noen steg der. Men at han skal vinne en etappe alt under Tour Down Under, tør selv ikke jeg håpe på. Jeg tror han være oppe blant noen av de beste, men han er ikke vant til å spurte på dette nivået. Dessuten møter han konkurrenter som har en litt annen oppkjøring og andre forutsetninger til å takle varmen bedre enn han gjør, sier Lexberg.

Les også: Halvorsen ikke garantert plass i Flandern og Roubaix

Gabriel Rasch trekker litt på smilebåndet når han hører at duoen ikke har terpet spesielt mye på spurting tidligere, og kan avsløre følgende:

- Jeg har fulgt litt med på ham under samling på Mallorca, og han er sinnssykt kjapp. I hvert fall under spurttreningen som ble gjort på samling.

- Så nå blir det mer spurtfokus også framover?

- Jeg synes det er viktig at han terper også på trening. Det skal ikke så mye til å legge inn en spurt hvert kvarter, eller hver halvtime når man likevel er ute på langtur.

Ewan og Cavendish leder an

Tilbake på Mallorca i desember gjennomgikk Sky-laget sittestillingen hans på sykkelen med utstyr som viser hvor mye luftmotstand det er å spare i forskjellige stillinger.

Mark Cavendish er en rytter som har vist hvor langt man kommer med en kombinasjon av lite luftmotstand og høy topphastighet på sykkelen. I skrivende stund er det Caleb Ewan som innehar den mest aerodynamiske stillingen når han lener hele framkroppen langt over styret på oppløpet.

- Det er ikke sikkert vi trenger å justere så mye på stillingen til Kristoffer, men det var interessant for ham å se hvor mye de forskjellige stillingene skilte. Jeg tror det dreide seg om en effekt (watt) på nærmere 50 om han holdt 60 kilometer i timen. Det er noe å ta med seg videre, det, påpeker Rasch.

- Har alt som skal til

I Sky er man nå opptatt av at de ikke skal legge for mye press på det unge laget som skal i aksjon i Adelaide om en ukes tid.

Halvorsen og lagkameratene landet i Australia lørdag morgen (lokal tid) og har alt gjort unna de to første treningsøktene.

Rasch presiserer at 21-åringen ikke reiser ned dit med resultatmål, men har andre oppgaver å forhold seg til.

- Nå handler det mest om at han skal lære seg av å bruke opptrekkstoget. Oppgaven er å komme seg til de siste 200 meterne så billig som mulig. Derfra og inn har han egentlig alt som skal til. Han har med seg Salvatore Puccio som er erfaren nok til å få toget i posisjon. Deretter er det Joe Dibben, Owain Doull, Chris Lawless og Lukasz Wisniowski. Disse er alle arbeidshester som kan sykle fort sammen. Det vil dreie seg litt om å finne en optimal rekkefølge for disse også i det nye opptrekket.

Slaktet seg selv etter Bergen

Alle som kjenner Kristoffer Halvorsen, vet at det likevel blir mer enn nok av press - for det legger han fint på seg selv.

Etter at han ikke holdt helt inn under U23-fellesstarten i Bergen, var Halvorsen den første til å totalslakte egen innsats.

Les også: Doffen totalslaktet seg selv etter VM-miss

- Det er ufattelig elendig at jeg ikke klarer å sitte med der, sa Halvorsen til procycling.no etter målgang.

Etter sesongåpningen med Tour Down Under og Cadel Evans Great Ocean Race, skal nykommeren i Team Sky bryne seg på klassikerne.

Hans norske trener er likevel ikke i tvil på hvor han, og Sky, mener han har størst sjanse til å lykkes akkurat nå.

- Jeg vil fortsatt klassifisere ham som en ren spurter. Sky ser nok potensialet til en kommende klassikerrytter, men han mangler en del kjørestyrke for å være der ennå. Jeg tror ikke vi skal se etter ham i de lengste løpene riktig ennå, sier Lexberg.

Gent og Sanremo framtidige mål

Det har likevel lykkes det britiske laget å finne noen ritt som også bør være brukbare for å tilfredsstille sørlendingens ego.

Rasch varsler nemlig at Kuurne-Brussel-Kuurne, Nokere Koerse og Handzame Classic er aktuelle ritt, i tillegg til Gent-Wevelgem og trolig GP Scheldeprijs.

Fra tiden som Joker-Icopal-rytter har han alt notert seg for andreplass i Nokere og tok seieren i Handzame Classic i fjor.

- Jeg gleder meg til å se ham i aksjon i noen av de harde, lange løpene. Han har hengt med i toppen av noen av dem tidligere, og på sikt tror jeg Gent-Wevelgem og Milano-Sanremo vil være ritt han drømmer om å vinne.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no! Trykk her for flere nyheter om landeveissykling!