GIR TRYGGHET: Atle Kvålsvoll er fornøyd med at Sondre Holst Enger videre eksistens som sykkelproff er sikret. FOTO: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
GIR TRYGGHET: Atle Kvålsvoll er fornøyd med at Sondre Holst Enger videre eksistens som sykkelproff er sikret. FOTO: Tor Erik Schrøder / NTB scanpixVis mer

- Han er jo en vinnerskalle som trenger å få muligheten til å vinne sykkelritt

Holst Engers trener mener eleven har gjort et trygt og fornuftig valg av nytt lag.

(procycling.no): I dag kom nyheten om at Sondre Holst Enger har signert for det franske laget Ag2r La Mondiale. Dermed fortsetter karrieren til hortenseren på det høyeste nivået. Fortsette gjør også samarbeidet med treneren hans gjennom en rekke år, Atle Kvålsvoll.

Sparebanken Sør-sjefen er opptatt med forberedelser til Arctic Race of Norway, som starter torsdag, og hadde akkurat landet i Bodø da procycling.no snakket med ham i ettermiddag. Trønderen er svært fornøyd med at Holst Engers videre proffkarriere er sikret.

LES OGSÅ: - Har lovet meg at jeg blir førstevalget

- Det er jo sånn sett veldig fint å ha trygghet rundt hans satsing videre. De neste to årene er han jo på et lag på høyeste nivå og får kjøre de beste løpene, så det er jo veldig bra.

Allerede under Tour de France kunne procycling.no avsløre at Ag2r La Mondiale var neste stoppested for nordmannen. I kulissene hadde Holst Engers agent jobbet i flere måneder.

Samarbeid med Laukka

Agenten er finnen Joona Laukka, som blant annet også er agent for Alexander Kristoff, er tidligere sykkelproff og har et svært godt nettverk i sykkelsirkuset. Han ble engasjert i omkring april-mai, og Kvålsvoll er veldig fornøyd med hvordan samarbeidet har fungert.

- Vi valgte jo at han skulle skrive en avtale med [Joona] Laukka. Det er jo blitt sånn det. Det er jo deres yrke og de er proff på det, og han har jo kontakt med de fleste lagene, så det har fungert veldig bra. Laukka har hatt dialogen hele veien. Han kjenner jo alle lagene, både ledelse og ryttere.

- Hva var det dere så etter når dere skulle finne et lag til Sondre?

- Det viktigste var jo å finne et lag hvor Sondre kan få utvikle seg videre, og et lag på øverste nivå var jo også viktig.

Samtidig har et lag hvor 22-åringen faktisk kan få muligheten til å vinne sykkelritt. Tidligere i dag kunne Holst Enger fortelle til procycling.no at han er blitt lovet å være førstevalget til det franske laget i spurtene.

Et annet lag og scenario ville trolig vært usannsynlig.

- Han er jo ikke noe hjelperytter. Han gjør jo en jobb når han skal det, men han er jo en vinnerskalle som trenger å få muligheten til å vinne sykkelritt.

Trygghet

At valget falt på et fransk lag virker kanskje for noen som litt spesielt, men Kvålsvoll mener det er uproblematisk og trekker frem flere faktorer.

- Det var jo noen kandidater igjen, men totaltvurderingen gjorde det [at valget falt på Ag2r]. Det er jo et lag som har eksistert lenge, og de har jo fått sponsoratet forlenget til flere år fremover, så det er jo en trygghet rundt det laget.

Ag2r har aldri vært et lag assosiert med brosteinsklassikerne, som er en av arenaene Holst Enger ønsker i skinne på, men har signert flere solide brosteinsryttere den siste tiden. Det viser en vilje til å satse mer på det området. Kvålsvoll referer til "de belgiske rytterne" som er signert, altså Oliver Naesen (IAM Cycling) og Stijn Vandenbergh (Etixx-QuickStep)

- Så kan du jo si "hvorfor fransk?" med tanke på språk og slike ting, men nå snakker de jo engelsk i alle lagene, og det å lære seg et språk er jo heller ingen ulempe.

- En tredjedel av laget er jo ikke fransk, så det tror jeg ikke er noe problem.

- Ingen A4-utøver

For publikum virker nok den kommende Ag2r-rytteren gjerne som en showman, noe han har vist ved å dra frem dansestegene flere ganger denne sesongen. Av landslagssjef Stig Kristiansen har han tidligere blitt beskrevet som "veldig omtenksom og lite krevende person". Sykkelferdighetene er åpenbare.

På spørsmål om hvordan Holst Enger er å jobbe med har Kvålsvoll mye på hjertet.

- Han er jo ingen A4-utøver. Han er jo veldig av og på, egentlig. Når han får på seg et startnummer og det er sykkelritt så er han jo veldig på, og så har han en veldig god evne til å slappe av mellom sånne ting. Det tror jeg er en av årsakene til at han kom så godt igjennom Tour de France.

Han roser også hvor godt 22-åringen kjenner sin egen kropp, og hans evne til å gjøre de rette valgene.

- Han jo en utøver som har en veldig feeling med treningsbelastning og den type ting, så han er veldig god til å gi uttrykk for den feelingen, så det går an å justere trening underveis. Hvis han trenger å ta tre hviledager og slappe litt av, så gjør han det, mens veldig mange utøvere blir veldig stresset når de må gjøre noe som ikke er planlagt. Samtidig så tøyer han også grensene når han kjenner at "her kan jeg faktisk legge på litt". Han er en utrolig fin og spennende utøver.

- Han har jo hatt en del problemer med skader og sykdom, men det virker som han er veldig mottakelig for trening og at han kommer fort opp på et høyt nivå igjen?

- Han gjør det. Veldig synd at han går glipp av Arctic. Han kom utrolig bra ut av Tour de France og han har jo kommet seg i veldig bra form, men der igjen er han jo veldig tydelig på at han kjenner at kroppen ikke er der og ikke er frisk, så står han over - i stedet for å prøve og ikke prestere. Han er så ung ennå at han ikke taper så innmari på det.

- Aktuell for touren

Mange lurer nok på hvilke sjanser nordmannen har for å komme med på det franske lagets utvalgte til neste års Tour de France.

Romain Bardet gjorde en strålende Tour i år, da han tok andreplass sammenlagt, men treneren mener han har en god sjanse til å få sykle la Grand Boucle.

- Jeg regner med at han er aktuell. Med tanke på det han viste i år så skal han det. Han må jo selvsagt levere som alle andre, men jeg tror absolutt han har mulighet til det.

Programmet skal laget sette seg ned og diskutere når de samles for første gang etter sesongen, men skissen er sånn noenlunde klar.

- Det blir nok helt sikkert noen etappeløp på våren, før klassikerne, hvor han blir en naturlig del av det laget.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!