SUVEREN: Julien Absalon var aldri truet på de siste rundene i verdensmesterskapet i rundbaneritt i Hafjell. Foto: Ola Fagerström, TDWSport.com
SUVEREN: Julien Absalon var aldri truet på de siste rundene i verdensmesterskapet i rundbaneritt i Hafjell. Foto: Ola Fagerström, TDWSport.comVis mer

- Han er tidenes største terrengsyklist

Fransk jubel i Hafjell.

(procycling.no): Herrenes verdensmesterskap i rundbane i Hafjell ble en fransk maktdemonstrasjon.

På forhånd var Julien Absalon (Frankrike) og Nino Schurter (Sveits) de store favorittene.

Les også: Tung dag for norsk veteran i VM

Absalon lot seg ikke stresse av Schurters pangåpning og hentet sveitseren på den tredje av sju runder. Deretter gikk det en drøy runde før Absalon sa takk for følget og parkerte Schurter i et teknisk parti.

- Han er en flygende franskmann! Han svever gjennom traséen. Det er utrolig imponerende, utbrøt TV 2s kommentator Ole Kristian Stoltenberg da 34-åringen avgjorde gullkampen.

Absalon virket å ha full kontroll på gullmedaljen etter at Schurter måtte slippe.

Avstanden ned til sveitseren økte runde etter runde.

- Jeg angrep i bakken og hadde veldig gode bein. Det var et perfekt ritt der jeg var god både oppover og nedover, smilte Absalon i seiersintervjuet vist på TV 2 Sportskanalen like etter målgang.

Dermed kunne veteranen juble for sitt femte gull i VM.

Hans forrige kom i 2007. Absalon har også to olympiske gullmedaljer, henholdsvis fra Athen og Beijing.

- Han er tidenes største terrengsyklist selv om Schurter puster ham litt i nakken. Hans meritter er utrolige, kommenterte Stoltenberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for et fall omtrent 500 meter fra målstreken i siste utforkjøring, ble det sølvmedalje på Schurter, 1'51 bak den franske vinneren.

Les også: Nino Schurter har los på VM-rekorden

Italieneren Marco Aurelio Fontana avgjorde bronsekampen mot tyskeren Moritz Milatz på den siste runden og jublet for den siste medaljen i herrenes rundbaneritt.

Ingen av de norske deltakerne hevdet seg på hjemmebane.

Denne artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no.