SNUDDE SEG I UTFORKJØRINGEN: Ifølge lagkamerat Stuart O'Grady skal Weylandt ha kikket bakover for å vurdere om han skulle vente på gruppa av ryttere bak seg, eller fortsette på egenhånd da 25 kilometer gjensto av etappen. Foto:  AFP PHOTO / RAI / HO
SNUDDE SEG I UTFORKJØRINGEN: Ifølge lagkamerat Stuart O'Grady skal Weylandt ha kikket bakover for å vurdere om han skulle vente på gruppa av ryttere bak seg, eller fortsette på egenhånd da 25 kilometer gjensto av etappen. Foto: AFP PHOTO / RAI / HOVis mer

- Han kikket bakover for å se om det var lurest å vente

Weylandts lagkamerat snakker om sekundene før ulykken skjedde.

(Dagbladet): Ulykken som kostet Wouter Weylandt livet skal ha skjedd etter at pedalen eller styret hans traff en murvegg. Deretter ble 26-åringen kastet av sykkelen i en hastighet på 75-80 kilometer i timen.

Nå forteller en av Weylandts lagkamerater i Team Leopard-Trek, Stuart O'Grady, hva som trolig skjedde i sekundene før alt gikk galt.

- Etter det jeg har fått høre om krasjet, hadde Wouter blitt hektet av i nedstigningen fra Passo del Bocco, rundt 25 kilometer fra målgang i Rapallo. Han skal ha kikket bak seg bakover for å se om det var lurest å vente på en annen gruppe, bestående av rundt 20 ryttere som også hadde sluppet teten. Mens han så bak seg traff han muren med den venstre pedalen eller venstre siden av styret. Han mistet kontrollen og krasjet, sier australieren i sin spalte i The Australian.

- Kunne skjedd hvem som helst
O'Grady deltar ikke selv i Giro d'Italia og har således ikke førstehånds kjennskap til det som skjedde. Men han er klar på at gårsdagens ulykke kunne rammet hvem som helst i feltet.

- Det som hendte i løpet av et tidels sekund kunne hendt alle oss andre, i en hvilken som helst sving eller nedstigning. Disse gutta er verdens beste syklister, men selv de beste kan oppleve en mekanisk svikt eller befinne seg på feil sted til feil tid. Av og til er sporten vår veldig tragisk, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter møtet med murveggen skal Weylandt ha blitt kastet nærmere 50-60 meter nedover veien. Kraften i sammenstøtet var langt større enn hjelmen kunne beskytte mot, og han pådro seg brudd på kraniet og omfattende ansiktsskader.

- KUNNE SKJEDD ALLE: Stuart O'Grady er selv blitt alvorlig skadet. På en alpeetappe i Tour de France brakk han åtte ribbein, tre ryggvirvler, begge kragebein og høyre skulder. I tillegg punkterte han en lunge og pådro seg blodpropp i hjernen. Foto:  EPA/BENJAMIN MACMAHON
- KUNNE SKJEDD ALLE: Stuart O'Grady er selv blitt alvorlig skadet. På en alpeetappe i Tour de France brakk han åtte ribbein, tre ryggvirvler, begge kragebein og høyre skulder. I tillegg punkterte han en lunge og pådro seg blodpropp i hjernen. Foto: EPA/BENJAMIN MACMAHON Vis mer

Manager Jef Van Den Bosch, som møtte de pårørende på flyplassen i Milano i går kveld, røper at Weylandt var engstelig for utforkjøringene i Rapallo.

- Det er rart hvordan ting skjer. I går sendte han meg en melding, han syntes løypa var for farlig, han var nervøs. Nå er det for sent, sier manageren.

I dag besøkte faren til 26-åringen stedet der sønnen mistet livet. Tidligere på dagen var han på sykehuset i Lavagna og tok et tungt farvel, sammen med kona, datteren og syklistens gravide kjæreste Anne Sophie, som venter barn i september.

Desperat Giro-arrangør
Tidligere proffsyklist Mads Kaggestad understreker at gårsdagens ulykke ikke skyldtes en spesielt farlig trasé, men han mener like fullt at Giro-arrangøren er blitt mer og mer desperat de siste årene.

- Giro d'Italia fikk et rykte på seg for å være litt kjedelig, og de tiltrakk seg ikke de store rytterne. Derfor ble det tatt noen grep, og det ble laget tøffere og tøffere løyper for å gjøre det mer spektakulært. Det er selvfølgelig veldig gøy for publikum, men rytterne er ikke like begeistret for alt de skal gjennom i form av lange etapper og tøffe fjell de aldri har vært over tidligere. Logistikken har også vært dårlig, og lagene har måttet reise langt til og fra etappene. Det har gjort det til en kjempepåkjenning for rytterne, sier Kaggestad.

Han sier arrangøren inviterte rekordmange lag til årets ritt, slik at det er enda trangere om plassen enn vanlig.

KJÆRESTENS TUNGE FARVEL: Kjæresten Anne Sophie, som venter barn med Weylandt i september, på vei ut av likhuset ved sykehuset i Lavagna i dag formiddag. Foto:  EPA/LUCA ZENNARO
KJÆRESTENS TUNGE FARVEL: Kjæresten Anne Sophie, som venter barn med Weylandt i september, på vei ut av likhuset ved sykehuset i Lavagna i dag formiddag. Foto: EPA/LUCA ZENNARO Vis mer

- Når rytterne påpeker det svarer de: «Ja, men som en forhåndsregel har vi et enda større støtteapparat, flere leger og mer ambulansepersonell». Det er en fattig trøst. På en av etappene i år skal det kjøres over et fjell med en grusvei på toppen. Det er veldig bratt, og noen av rytterne som har sett nedkjøringen er ganske skeptiske. Contador uttalte at det var best å kjøre mountain bike nedover der. Da svarte de at de hadde kjøpt inn ekstra sikkerhetsnett så rytterne ikke skal kjøre utfor veien i disse skråningene. Arrangøren tviholder på retten til å lage stadig mer ekstreme ritt. Rytterne føler seg litt tvunget.

- Men ulykken i går kan de ikke klandres for?

- Nei, det var uflaks. Hvis vi kan lære noe av ulykker som i går, er det å tenke nøye gjennom rytternes sikkerhet i forhold til løypetrasé. At dette skjedde i går, i en utforkjøring som ikke blir sett på som en av de farligste, er tankevekkende i forhold til hva som kommer seinere. Ikke minst når rytterne er utslitte og desperate etter å tette luker. Jo mer teknisk utforkjøringen er, jo større sjanse er det for at det går galt, sier han.

Hadde flaks
Selv har Kaggestad vært involvert i en stygg velt, der han ble fraktet bevisstløs vekk i luftambulanse. Den opplevelsen preget resten av karrieren hans.

- Det er den verste velten jeg har hatt noen gang. Feltet hadde sprukket opp og jeg lå fremst i en gruppe med cirka 40 mann. Jeg satt og drakk av flaska ned en utforkjøring, hjulet traff et hull i veibanen og jeg mistet grepet om styret. Jeg husker ingenting av det som skjedde etter det, men jeg ble kastet rundt som en sekk. De andre syklistene sluttet å konkurrere, og stoppet opp midlertidig. De fortsatte først da de hørte at jeg var i live.

- Jeg var heldig, men jeg fikk hjernerystelse, ble forferdelig brent og har arr over hele kroppen. Det var en støkk for livet. Dette skjedde i mitt første år som proffsyklist, i 2003, og for resten av livet kommer jeg til å ha det i bakhodet. Fram til jeg la opp i 2007 sleit jeg med å få i meg nok næring underveis på etapper fordi jeg var redd for å slippe hånda av styret, sier Kaggestad.

Ble minnet
Før starten på dagens fjerde etappe av Giro d'Italia ble Wouter Weylandt minnet med ett minutts stillhet. Et militærkorps spilte en sørgemarsj mens Team Leopard-rytterne sto foran resten av feltet og gråt åpenlyst.

FAMILIEN WEYLANDT: Mor, far og søster Weylandt var også med til sykehuset. Faren besøkte også ulykkesstedet. Foto:  EPA/LUCA ZENNARO
FAMILIEN WEYLANDT: Mor, far og søster Weylandt var også med til sykehuset. Faren besøkte også ulykkesstedet. Foto: EPA/LUCA ZENNARO Vis mer

Selve etappen ble nøytralisert, altså gjorde ingen noe forsøk på brudd underveis, men syklet rolig til mål i samlet felt. Laget til Weylandt syklet først over mål mens de holdt rundt hverandre.

EMONSJONELT: Fabian Wegmann, Bruno Pires og Thomas Rohregger under minnestunden før start i dag. Foto:  (AP Photo/Alessandro Trovati)
EMONSJONELT: Fabian Wegmann, Bruno Pires og Thomas Rohregger under minnestunden før start i dag. Foto: (AP Photo/Alessandro Trovati) Vis mer