PÅ TOPPEN: De norske gutta på toppen av Box Hill - stigningen som skal sykles ni ganger i lørdagens fellesstart. Edvald Boasson Hagen er Norges kaptein, og har med seg fra venstre Lars Petter Nordhaug, Vegard Stake Laengen og Alexander Kristoff.  Foto: Bjørn Langsem
PÅ TOPPEN: De norske gutta på toppen av Box Hill - stigningen som skal sykles ni ganger i lørdagens fellesstart. Edvald Boasson Hagen er Norges kaptein, og har med seg fra venstre Lars Petter Nordhaug, Vegard Stake Laengen og Alexander Kristoff. Foto: Bjørn LangsemVis mer

- Han sa det, ja? Typisk Alex!

Kristoff har strategien klar før sportssjefens taktikkmøte.


BOX HILL (Dagbladet): Allerede lørdag kjøres fellesstarten for menn i landeveissykkel i London-OL. En av øvelsene som vil bli fulgt tett av mange sykkelfrelste nordmenn under en uke etter Tour de France-avslutningen i Paris.

Med Thor Hushovd ute, er det Edvald Boasson Hagen som er mannen det skal kjøres for i OL-løypa. En løype der mye vil handle om klatringen opp Zig Zag Road opp Box Hill i Surrey like sør for London.

I seg selv ikke noen voldsom bakke. Den er 2,8 kilometer lang, og har en gjennomsnittlig stigningsprosent på 4, og ikke mer enn 6 prosent på det bratteste.

Smale, overgrodde veier Men den ligger i en runde som skal kjøres ni ganger, og veien er smal og svingete.

- Det er smale, overgrodde, engelske veier. Det er vanskelig å se langt framover og få helt kontroll, sier Alexander Kristoff, som sammen med Lars Petter Nordhaug kjørte prøve-OL her i fjor. 

- Jeg husker at det ble ganske hektisk og krevende, sier Kristoff til Dagbladet.

Det norske firemannslaget har ikke lagt den endelige taktikken foreløpig, men Katusja-rytter Kristoff (25) har gjort seg opp en mening om hva som blir rollen hans.

- Sånn jeg ser på det selv, er min beste måte å hjelpe til at jeg er med i avslutningen og plasserer Edvald foran og prøver å hjelpe ham i spurten. Da må jeg jo henge med, så første prioritet blir å henge med over den bakken ni ganger. Jeg får passe på å henge med Cavendish i alle fall, så kommer jeg nok opp igjen, sier han med et smil.

For storfavoritt og verdensmester Mark Cavendish har Sky-kompisene Bradley Wiggins og Chris Froome blant sine fire hjelperyttere. De ble som kjent henholdsvis nummer én og to sammenlagt i Tour de France.

- Typisk Alex Men Norges sportssjef Steffen Kjærgaard sa tidligere i uka til Dagbladet at det er mulig å kjøre av Cavendish om løpet blir hardt nok. Han er derfor ikke umiddelbart sikker på om han støtter planen til Alexander Kristoff.

VIL HENGE PÅ CAV:  Alexander Kristoff tror den sikreste måten å komme til finalen på, er ved å holde følge med Mark Cavendish opp Box Hill hver gang. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
VIL HENGE PÅ CAV: Alexander Kristoff tror den sikreste måten å komme til finalen på, er ved å holde følge med Mark Cavendish opp Box Hill hver gang. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Han sa det ja? Typisk Alex å komme med noen sånne refleksjoner, sier Kjærgaard med et smil.

- Hvis vi ønsker å velge samme taktikk som Storbritannia, hvor vi satser alt på ett kort og én spurt, så har vi et jævlig bra lag til det, sier Kjærgaard.

- Men da blir det ikke gull?

- Det blir en tøff måte å ta gull på. Men målsetningen vår er medalje, så det kan godt være at det holder til det.

- Kan det være bedre å gå for en god medaljesjanse enn å satse alt på ett kort og enten få gull eller ingenting?

- Det er sånne refleksjoner vi kan gjøre i morgen (ferdag), tenker jeg. Vi får høre litt hvordan beina deres har vært og hvordan de har vurdert løypa.  Det er viktig for dem å få vurdert løypa, for om det er samlet eller ikke til mål, skal de tross alt bevege seg her ute i nesten fire timer, sier Kjærgaard.

TAKTIKKEN IKKE KLAR: Sportssjef Steffen Kjærgaard sier han vil snakke med rytterne om hvordan de har opplevd løypa før de legger den endelige taktikken. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
TAKTIKKEN IKKE KLAR: Sportssjef Steffen Kjærgaard sier han vil snakke med rytterne om hvordan de har opplevd løypa før de legger den endelige taktikken. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer