A MAN ON A MISSION: Gabriel Rasch blir sendt ut i forkant for å finne ut hvordan Chris Froome skal holde seg unna trøbbel under første del av Tour de France. FOTO: Torgeir Strandberg, procycling.no
A MAN ON A MISSION: Gabriel Rasch blir sendt ut i forkant for å finne ut hvordan Chris Froome skal holde seg unna trøbbel under første del av Tour de France. FOTO: Torgeir Strandberg, procycling.noVis mer

Han skal holde Froome unna trøbbel i Tour de France-starten

Nordmann har fått spesialoppdrag.

(procycling.no): Fiskestanga blir liggende ubrukt hjemme i Hole, når Gabriel Rasch blir sendt ut for å hjelpe Chris Froome og resten av Sky-laget under første del av Tour de France.

Lagets kaptein går for å vinne det franske etapperittet for andre gang. Og da overlates som kjent ingenting til tilfeldighetene.

Det er sammendraget alt dreier seg om, og Rasch tror troppene er i rute:

- Jeg synes det ser veldig bra ut. Chris Froome er i godt slag. Han har vist stigene form hele veien de siste to-tre månedene. Vi har også Geraint Thomas, og har generelt et sterkt lag, sier Rasch til procycling.no.

Han har nettopp kommet hjem etter Tour de Suisse, der nevnte Thomas tok andreplassen i sammendraget.

Froomes øyne Under touren er det belgieren Servais Knaven og franskmannen Nicholas Portal som har hovedansvaret i Sky.

Rasch har fått beskjed om at han skal avslaste de to sportsdirektørene og ta plass i bil nummer to for britene.

- Det er greit å gjøre det slik for da kan de være to mann i førstebilen. En som kjører, og en som snakker i radioen.

- Kommer du til å ha andre oppdrag også?

- Ja, det vil nok variere litt, men det er aktuelt at jeg kjører rekognosering i forkant av noen etapper også. Da kjører jeg en halvtime før rittet og gir tilbakemeldinger hele veien til de to i følgebilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vind, veier og rundkjøringer
Og det er nettopp her rutinen og detaljkunnskapen til Hole-mannen gjør seg gjeldende.

Som mangeårig klassikerrytter er Rasch vant til å merke seg de viktige tingene langs ruta.

- Man må ta for seg det meste: Vind, smaler veier, brede veier, dårlig asfalt. Det meste får vi innblikk i via Google Earth, men man vet aldri helt sikkert hvordan vindretningen slår inn. Noen ganger er skogen borte i motsetning til hva vi trodde, og om det er helt åpent kan sidevinden gjøre seg gjeldende. Og så er det mye informasj den siste mila. Da er det rundkjøringer, midtrabatter, endringer i veistørrelse og svinger som er viktig, forteller han.
 
Tyrifjorden får vente procycling.no får opplyst at Kurt Asle Arvesen holder seg hjemme fra Tour de France denne gangen.

Til en viss grad kunne nok Rasch tenkt seg det samme. Men det er jo også gjevt å bli sendt ut til verdens mest populære sykkelritt.

- Opplever du det som nok en fjær i hatten?

- Ja, det er jo litt moro det. Men jeg skulle gjerne ha vært hjemme i båten på Tyrifjorden, også.

Alt har nemlig sin pris, og for en småbarnsfar er det ikke alltid like enkelt å reise bort om sommeren.

- Hvor mange reisedøgn har du denne sesongen?

- Jeg tror jeg nærmer meg 160, avslutter Rasch.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!