- Håpet er en plassering blant de fem beste

Tour-prolog i morgen.

Når det gjør vondere enn vondest, er Thor Hushovd (29) i sitt ess. Derfor knuser Tøffe-Thor de beste av de beste når helvete setter inn.

For det holder ikke bare å sette seg på sykkelen, trene over 1000 timer i året og tro en skal slå verdens best trente kondisjonsmaskiner. Men Hushovd greier det.

Gang på gang.

- Håpet er en plassering blant de fem beste. På den måten vil den gule ledertrøya være innenfor rekkevidde på de første spurtetappene. Det er et stort delmål ved siden av å vinne den grønne trøya (poengkonkurransen) og en etappeseier, sier 29-åringen til NTB.

Slik har Hushovd systematisk og gjennom mange år bygd opp kroppen til å bli en perfekt prologmaskin:Trening:De siste to årene har Hushovd forberedt seg spesielt til prologen i Tour de France med en rekke spesialøkter på temposykkelen. Etter prologen gjenstår rundt 3500 kilometer - og det blir tatt hensyn til også av prologspesialistene.

- Forberedelsene de siste ukene ble brutt opp av at jeg dro hjem til NM, men før det trente jeg omtrent som i fjor med intensive økter på temposykkelen.Forberedelser:Før det hele braker løs i London lørdag, skal Hushovd etter planen sykle rolig gjennom den 7,9 km lange prologen og studere løypa.

For å forberede seg på melkesyresjokket som kommer, vil han under oppvarmingen sykle på rulle og presse seg over terskelpuls flere ganger.

- Jeg har alltid vært en prologrytter. Vinner jeg dem ikke, ender jeg ofte blant topp ti. Min største force er måten jeg presser meg selv på og evnen til å ta meg helt ut, sier han.Mentalt:Utfordringene de vanlige 5-6 timene med sykling gir, skal på prologen komprimeres ned til i underkant av ti minutter. Det kan minne om belastninger utøverne i roing, padling, banesykling og 1500 m friidrett utsettes for.

6,8 KILO: Thor Hushovd sykler med hvit sykkel i årets tour. Bare fargen skiller doningen fra fjorårets. Foto: Heiko Junge/Scanpix
6,8 KILO: Thor Hushovd sykler med hvit sykkel i årets tour. Bare fargen skiller doningen fra fjorårets. Foto: Heiko Junge/Scanpix Vis mer

- Det skal svært mye konsentrasjon til, og en skal tåle masse smerte for å ta ut alt hva kroppen har å by på. Thor har et detaljert «bilde» av løypa i hodet når han starter, sier trener Atle Kvålsvoll, som mener fjorårets prologtriumf og spurtseier på siste etappe er elevens karrierebeste.Tråkket:Som regel er det store, temposterke ryttere som kan prestere på prologene. I hovedsak er de beste prologrytterne tempospesialister og tidligere baneryttere, men også sterke og kraftige sprintere som Hushovd og Tom Boonen.

De letteste klatrerne er ofte svake på prologer.

- En prolog kan sammenlignes med roing, padling, banesykling og 1500-meter i friidrett, mener Kvålsvoll.«Motor»:I tillegg til å trene mest, må det et naturlig fysisk talent til. Hushovd har svært høyt oksygenopptak og stor lungekapasitet, helt på høyde med rokongen Olaf Tufte samt skiheltene Bjørn Dæhlie og Ole Einar Bjørndalen.

Det kreves også et sterkt og kraftig hjerte, og Hushovd har en betydelig større hjertemuskel enn de fleste andre mennesker.

Mot slutten av prologen vil Hushovd ligge omkring fem pulsslag under maks, og han vil være «pakket» med melkesyre og tilhørende smerter.Sittestilling:For å skape et mer intensivt tråkk, «sklir» syklistene fram på setet.

- I perioder om vinteren trener Thor mye basisøvelser (statisk styrke på mage og rygg) for å stabilisere hofta og sørge for at all kraft ender i pedalene, forklarer Kvålsvoll.

Hushovd har fått hjelp til å finne riktig sittestilling gjennom tester i vindtunnel.

Evnen til å håndtere sykkelen i stor fart er også viktig og en annen av 29-åringens styrker.Utstyr:Noen kan gamble med bruk av «finere» dekk. Hushovd fikk ny temposykkel denne sesongen, men uten radikale endringer fra den forrige.

- Håpet er en plassering blant de fem beste

Rytterne sykler i lagets tempotrikot, og en aerodynamisk hjelm benyttes.

(NTB)