- Har aldri kjørt bedre

ARENDAL (Dagbladet): Bjørn Rune Gjelsten (45) tok vinkende imot folkets hyllest etter den historiske første norske seieren i Arendal - og han var godt fornøyd med seg sjøl også: - Det vi viste her vil jeg ubeskjedent kalle stor motorsport. Jeg har aldri kjørt bedre.

At triumfen attpåtil kom bare to uker etter den dramatiske rundvelten i tyske Travemünde - og uten å ha fått testet båten skikkelig før VM-runden - satte en ekstra spiss på seieren.

- Vi ville vinne for alle som har stått på dag og natt for at vi skulle rekke Arendal. De har gjort en fantastisk jobb, sier en strålende fornøyd Bjørn Rune Gjelsten.

Åttende seier

Gårsdagens fartsdemonstrasjon - hans åttende VM-seier totalt - setter han like høyt som den første triumfen, i Dubai i november 1997.

- Den første seieren er alltid spesiell. Men vi har aldri kjørt bedre enn vi gjorde her. Taktisk og teknisk var dette stor motorsport, og det er jeg veldig stolt av, sier Bjørn Rune Gjelsten til Dagbladet.

Spesielt mot slutten av den 128 nautiske mil lange VM-distansen viste Gjelsten fram sitt sterke vinnerinstinkt:

Etter å ha blitt presset av Victory 1-båten i store deler av løpet, utklasset Gjelsten og 2. pilot Steve Curtis alle på den siste av sju runder i farvannet utenfor Arendal.

Ni minutter og 21 sekunder er ny rekord rundt Tromøy.

Stolt

- Vi gjorde det vi kunne, og det er å kjøre fort i båt. Taktikken var å starte rolig, for å få en følelse med båten. For vi hadde problemer nok: Blant annet blacket alle instrumentene til Steve ut, slik at han måtte styre uten å kunne lese instrumentene, påpeker Gjelsten.

Med seieren i går rykket Gjelsten opp på åttendeplass på lista over de mestvinnende klasse 1-førerne i historien - ti bak Saeed Al Tayer, som etter jurymøte delte førsteplassen med Gjelsten i går fordi han stoppet da waliseren Ken Thorne fra sin tetposisjon ødela båten halvveis i løpet.

Å bli den aller største tror Gjelsten er umulig.

- Denne sporten har endret seg mye de siste årene. Tidligere var det nok mulig å kjøpe seg til en seier, men slik er det ikke lenger. Å vinne i dag krever veldig mye. Du kan ikke kjøpe deg til å være en god pilot i 250 km/t. Du må være topp trent og ha topp konsentrasjon, påpeker Gjelsten.

Gjelsten hadde også et ekstra press på seg i går:

Måtte vinne

Etter null poeng så langt var han avhengig av seier og 20 poeng i går for ikke å falle helt utenfor i kampen om VM-tittelen.

- Fortsatt blir det vanskelig å bli verdensmester, men det er fullt ut mulig, og vi har ikke gitt opp. Tross alt har vi ledet samtlige løp denne sesongen, sier Bjørn Rune Gjelsten.

I VM-åpningen i Trieste ledet Gjelsten/Curtis med 45 sekunder før de måtte bryte. I Tyskland sist ledet de med 25 sekunder før båten tippet rundt.

- Det viser at vi kjemper i teten om vi unngår uhell. Men det er jo også de som er med for å vinne som oftest utsettes for uhell, fordi det er vi som hele tida kjører på små marginer, minner han om.

Totalt utmattet etter en slitsom VM-helg kjørte han i natt hjem fra Arendal. I dag går ferden videre til Trøndelag for laksefiske.

- Det er en god og nødvendig avkobling. Dette er tøffere enn folk flest tror.

STOR MOTORSPORT: Bjørn Rune Gjelsten og 2. pilot Steve Curtis åpnet rolig, men etter hvert fikk Spirit of Norway-paret opp farten. - Taktisk og teknisk var dette stor motorsport, og det er jeg veldig stolt av , som sammen med Curtis takker publikum i Arendal.