Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

- Har diskutert om vi skal hente internasjonale stjerner

Coop-avtale åpner dører for norsk sykkellag.

PARTNERE: Roy Hegreberg (til venstre), Vegard Dahl Hansen (to fra venstre) og Kristin Paus annonserte mandag at Coop blir hovedsponsoren til det norske sykkellaget Team Coop-Øster Hus. Det åpner muligheter laget aldri før har hatt. Foto: Even Emberland, www.procycling.no
PARTNERE: Roy Hegreberg (til venstre), Vegard Dahl Hansen (to fra venstre) og Kristin Paus annonserte mandag at Coop blir hovedsponsoren til det norske sykkellaget Team Coop-Øster Hus. Det åpner muligheter laget aldri før har hatt. Foto: Even Emberland, www.procycling.no Vis mer

HILLEVÅG (procycling.no): Med uvitende julegavehandlere som tilskuere annonserte Roy Hegreberg og Coop mandag et samarbeid som gir Team Coop-Øster Hus økonomiske rammer laget aldri før har hatt.

For 2015 hadde rogalendingene et nær identisk budsjett som for 2014 før matvaregiganten kom på banen. Med Coops bidrag som ny hovedsponsor økes både budsjettet og mulighetene deretter.

Én av framtidsmulighetene er å gjøre som Team Joker og ta steget opp på prokontinentalnivå.

- De har jo sagt at de planlegger å bli det. Nå i første omgang tar vi et stort steg opp med Coop på laget, forteller Roy Hegreberg til procycling.no.

- Kan dere sitte stille og se på at Team Joker tar steget opp?

- Nei, det kan vi ikke. Og vi har kompetansen og et opplegg rundt laget som gjør at vi er trygge på at vi kan ta steget opp. Selvfølgelig har vi lyst til å være det beste norske laget, så når Joker jobber med slike ting, så blir det fort litt konkurranse, smiler Hegreberg.

Coops sponsorsjef Vegard Dahl Hansen bekrefter overfor procycling.no at det har vært samtaler om å ta laget opp på et høyere nivå.

Coop har hentet inspirasjon fra langrennsmiljøet for avtalen som i første omgang gjelder ut 2017. Der har de et langdistanselag og et talentlag i tillegg til at de er personlig sponsor for Petter Northug.  

- Vi legger oss ikke opp i det sportslige, men det har blitt diskutert om vi skal hente internasjonale stjerner, og det er en spennende tanke. Coop finnes i alle land, og vi vet at sykkelinteressen er stor på kontinentet, sier Dahl Hansen.  

- Det åpner muligheten for at laget skal ta steg oppover i divisjonene?

- Ja, absolutt. Det er noe vi positive til, men akkurat nå konsentrerer vi oss om talentutvikling og Alexander, så får vi ta noen veivalg senere.

Selv om ingen av dem vil si nøyaktig hva veivalgene består av, er det ingen tvil om at både Coop og sykkellaget har store ambisjoner for samarbeidet.

- Noe av Coops mål er at vi skal satse mer internasjonalt enn tidligere. Vi bryter en ekstrem barriere med å få inn en av de største norske sponsorene, og de bidrar med en helt annen økonomi med tanke på en slik satsing, forteller Hegreberg.

Også lagets norgesmester Tormod Hausken Jacobsen påpeker det styrkede sportslige opplegget som følger med Coops involvering.

- Det sikrer at alle mulige detaljer blir tatt hånd om. Det gir oss økonomi til å reise på alt vi vil av treningssamlinger og ritt. Nå er det kun opp til oss selv, sier Hausken Jacobsen til procycling.no.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media