MER POSITIVITET: Generalsekretær Kjetil Siem og president Yngve Hallén i Norges Fotballforbund vet de får langt bedre forhandlingsklima i samtalene med sine sponsorer dersom Norge vinner i kveld. Foto: Bjørn Langsem
MER POSITIVITET: Generalsekretær Kjetil Siem og president Yngve Hallén i Norges Fotballforbund vet de får langt bedre forhandlingsklima i samtalene med sine sponsorer dersom Norge vinner i kveld. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Har millioner av grunner til å håpe på norsk seier i kveld

Fotballsjefene forhandler med alle sine sponsorer akkurat nå.

Sjekk kveldens oddstips fra Dagbladets oddsekspert Lars Dybwad.

NIKOSIA (Dagbladet): De største avtalene NFF har signert, varer ut 2012. Forhandlingene om fornyelse er godt i gang. Da er det selvsagt meget beleilig om landslaget, midt oppi denne prosessen, avslutter kvalifiseringsåret med tre poeng mot Kypros i kveld.

For med sju poeng på høstens fire kvalifiseringskamper er det mye lettere å vinterdrømme om VM i Brasil. Og den drømmen er forlokkende på alt og alle som har et bein innenfor fotballfamilien.

- Når vi får et godt resultat mot Sveits, og eventuelt her på Kypros, så blir det en positivitet og entusiasme rundt laget, sier generalsekretær Kjetil Siem.

- Dette ser sponsorene når de vurderer hva de skal involvere seg i.

Landslaget er spydspissen
Reforhandlingene med ligasponsorene Norsk Tipping, Adecco og Canal Digital er alle inne i sluttfasen. Disse er til sammen verdt rundt 70-80 millioner kroner årlig, og Norges Fotballforbund håper å sikre de samme summene i den neste fireårsperioden.

Også samtalene med å fornye kontraktene med Telenor og Tine er kommet langt, det samme er tilfellet med landslagssponsor Bama, selv om sistnevnte avtale gjelder ut 2013.

- Det er fryktelig vanskelig å si noe om hva seier over Kypros kan bety i kroner og øre. Men klimaet blir bedre med gode resultater, forteller Siem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Og går vi inn i denne vinteren og kan snakke om å kvalifisere oss til VM i Brasil, er det lettere å selge på den drømmen, enn å selge på snakk om EM-deltakelse i 2016. For denne type drømmer må vi alltid selge på. Og landslaget er spydspissen vår.

Mistet to millioner
Siem var journalist før han begynte i fotballen, og innrømmer at han da ikke var så opptatt av sammenhengene mellom det kommersielle og det sportslige.

- De siste åra har NFF, med toppfotballsjef Nils Johan Semb i spissen, økt veldig den aldersbestemte landslagsaktivitet. Dette er ikke mulig å gjennomføre uten kommersielle inntekter. Det er gjennom TV, sponsoravtaler og publikumsoppmøte vi tjener penger, sier Siem.

- Mot Slovenia kom det færre enn vi håpet på, fordi vi trodde vi skulle slå Island. Der røyk det to millioner i forhold til budsjettet. Derfor må vi budsjettere med stor margin, for vi kan ikke si: Nei, vi mistet to millioner, så da må vi droppe den ene landskampen.

Positivt om Sveits
Forbundet og flere av toppklubbene har tatt med seg til sammen 120 partnere til Kypros i kveld. Her er det møter, foredrag, nettverksbygging, solbading - og fotballkamp i kveld.

- Det er ikke sånn at vi ikke får solgt sponsoravtaler hvis vi ikke får poeng mot Kypros. Men i en trøblete tid er det resultater som drar interessen og entusiasmen opp. Og folk har pratet positivt om den Sveits-kampen, sier Siem.