Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Hatten av for playboy-Eddie

I går fikk Nord-Irland og Formel 1-sirkuset en ny helt. Playboyen Eddie Irvine gikk endelig til topps - i sitt 82. Grand Prix-forsøk. Ikke rart det ble full fest i Melbourne i går kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ferrari-kjøreren Eddie Irvine har lenge vært Formel 1-publikummets yndling. Hans humor, playboyliv, skyhøye kulhetsfaktor og selvstendige klovnestil bryter tvert med Formel 1-sportens seriøse og stramme image.

Iren elsker det gode livet, og det vet fansen å sette pris på.

Men Eddie Irvine har aldri vært noen vinner. Før Grand Prix-starten i Melbourne i går hadde den glade briten en lite hyggelig verdensrekord: Han hadde vært 15 ganger på Formel 1-pallen - uten å ha besøkt det aller øverste trinnet.

Siden formeldebuten for fem og et halvt år siden hadde han kjørt 81 Grand Prix-løp uten å gå til topps.

Helt til han i går sesongåpnet i Australia, og slo alle. Ikke rart det rant Guinness i strie strømmer i Melbourne-natta.

Hjelper Schumacher

Som andrefører for Ferrari har Eddie Irvine også vært dømt til å tape. Der i gården er det superstjernen Michael Schumacher som har den krystallklare rangen.

I fem løp i fjor fikk Irvine klar beskjed fra Ferrari-ledelsen om å slippe Schumacher forbi seg. En viktig del av Eddie Irvines jobb er nemlig å sørge for at tyskeren med Hafjell-hytte blir verdensmester.

Men i går fikk playboy-Eddie kjøre sitt eget løp. Etterpå takket han nettopp Schumacher for suksessen:

- Michael har testet og testet, og jeg høstet fruktene. Det er snilt av ham, gliste Eddie etter sin første Grand Prix-triumf.

- Dette er den beste bilen jeg noen gang har kjørt. Vi gjorde egentlig ingen feil denne helga.

Presset av pressen

Men ikke alle elsker Formel1-sirkusets førsteplayboy. Italiensk motorpresse har i lang tid sett det som en av sine hovedoppgaver å få Eddie Irvine fjernet fra Ferrari-stallen. Men den muntre iren er ikke bitter.

- De får skrive hva de vil. Ferrari har gjort sitt valg, og selv har jeg aldri følt at jobben min har vært utrygg, sier Irvine.

Etter oppvisningen i går, sitter han ordentlig trygt og fastspent i Ferrari-setet.

  • Toeren Heinz-Harald Frentzen innså at han tapte mot en bedre fører: - Eddie var for rask for meg. Jeg trodde han skulle bli sliten etter hvert, men det ble han aldri.
Irvine på vei mot sin første seier.