REAGERER: Heidi Weng reagerer på pågåenheten til bilister i spesielt Oslo. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
REAGERER: Heidi Weng reagerer på pågåenheten til bilister i spesielt Oslo. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Rulleski i trafikken

Heidi Weng ut mot Oslo-bilister etter skrekkopplevelse:
- Glad jeg overlevde

Heidi Weng forteller at hun flere ganger har fryktet for livet på rulleski i Oslo og ber bilistene om å ta mer hensyn til myke trafikanter. Statens Vegvesen er klar over problemet.

SOGNEFJELLET (Dagbladet): Etter en svært suksessrik, men likevel tung fjorårssesong rent emosjonelt, forsøker Heidi Weng å legge forholdene til rette for at hun og de nærmeste rundt seg skal ha det best mulig.

Det er da forrige sesongs Tour de Ski- og verdenscupvinner får ut det beste av seg selv.

Snart skal hun flytte inn i et nytt murhus, Weng-huset, på Lillehammer. Det bygges utelukkende med miljøvennlige materialer.

- Det blir veldig spennende, og jeg gleder meg til å ta over. Men jeg vet ikke når det skjer. Det tar lengre tid enn planlagt. Jeg skulle egentlig ta over 16. juni, men nå er jeg usikker på når det blir, sier Weng til Dagbladet.

Der mange av de beste norske langrennsløperne - som Marit Bjørgen, Therese Johaug og Ingvild Flugstad Østberg - bor i Oslo-området, velger jenta fra Ytre Enebakk å holde seg på Lillehammer.

- Hvorfor det?

REDD: Heidi Weng synes det er skumlere å trene på veiene i Oslo enn på Lillehammer.  Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
REDD: Heidi Weng synes det er skumlere å trene på veiene i Oslo enn på Lillehammer. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Jeg trives godt på Lillehammer. Der har du alle årstidene. Der er det litt roligere og ikke så mye trafikk. Det er litt mer likt Enebakk. Det er stille og rolig, og det er veier uten så mye trafikk, forteller Weng.

Wengs oppgjør med bilistene

Akkurat trafikken i hovedstaden er noe 25-åringen gjerne vil unngå. Det er én av årsakene til at Lillehammer frister betydelig mer enn Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg har ikke noe problem med å gå de samme rundene hver dag, men når det er mye trafikk og når folk kjører på i svinger, trives jeg ikke så godt. Jeg synes folk stresser så mye i Oslo. Det er ikke nødvendig å kjøre forbi i en sving, mener hun.

Weng har hatt mange skumle opplevelser på rulleski i Oslo. Overfor Dagbladet tar hun nå et oppgjør med mange Oslo-bilisters atferd i trafikken og ber de det gjelder om å ta mer hensyn.

- Når jeg går der alene, tenker jeg at de kan vente med å kjøre på. De burde være mer forsiktige når de vet at det kan ende med alvorlige skader. Det er skummelt og ekkelt. Når jeg er ferdig å gå på rulleski i Oslo, tenker jeg ofte: «Jeg er glad jeg overlevde». Det har vært mange ganger jeg har vært redd, forteller langrennsesset.

NYTT HUS. Heidi Weng gleder seg til å flytte inn nytt hus. Foto: Jacquees Hvistendahl / Dagbladet
NYTT HUS. Heidi Weng gleder seg til å flytte inn nytt hus. Foto: Jacquees Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

- Det burde ikke være nødvendig å stresse slik når det kan gi skumle situasjoner, mener Weng.

- Kan du tenke likevel deg å bo i Oslo en gang?

- Ja, nei, jeg er usikker på om det kommer til å bli aktuelt. Jeg trives kanskje bedre på litt mindre plasser, sier hun.

Statens Vegvesen: - Vet at det er et problem

Kjell Bjørn Vinje, pressesjef i Statens Vegvesen, tror på Weng når hun opplever at det har vært mange unødvendig skumle situasjoner på rulleski på trafikkerte veier.

- Vi vet at det er et problem, både når det gjelder utøvere på rulleski og syklister. En del bilførere er ikke oppmerksomme nok på myke trafikanter og gir ikke den avstanden som de bør gi, sier Vinje til Dagbladet.

- Det har dessverre skjedd dødsulykker med utøvere på rulleski før. Heldigvis er det en del år siden nå.

Vinje mener en felles forståelse og gjensidig hensyn mellom bilister og myke trafikanter er essensielt.

- Vi vil gi en oppfordring om at begge parter må ta hensyn. Det er ønske at de som går på rulleski i trafikken er bevisste og oppsøker veier med mindre trafikk. Samtidig har de like rett til å være på veien som bilene, og det må tas hensyn begge veier, sier han.

- Tror du det er verre i Oslo enn andre steder?

- Vi har ikke noen klare tall eller formeninger om det er et større problem i by kontra bygd, forteller Vinje.

Rulleskivettreglene

Han henviser til paragraf tre i trafikkreglene, som lyder slik:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

Statens vegvesen har - i kjølvannet av konflikten mellom mange myke trafikanter og bilister i trafikken - utarbeidet Rulleskivettreglene i samarbeid med Norges Skiforbund, Norges Skiskytterforbund og Trygg Trafikk:

  • For å trene i trafikken må du beherske rulleski godt. Dette gjelder særlig bremsing og vending.
  • All opplæring og undervisning må skje på steder uten biltrafikk.
  • Barn under 15 år bør ikke gå på rulleski på trafikkerte veier. Ved bruk av veibanen går du i hovedsak på høyre side av veien.
  • Tren kun på steder hvor du er godt kjent.
  • Unngå stor trafikk, farlige utforkjøringer, svinger og veikryss.
  • Gi tydelige signaler til andre trafikanter og gjør deg forstått i trafikken.
  • Kle deg synlig og bruk alltid refleks. Treningen bør foregå i dagslys.
  • Bruk alltid sykkelhjelm. Glem heller ikke briller som beskytter øynene.
  • Unngå musikk på ørene for å ha fullt fokus i trafikken.

Trener på utforkjøringer

Da Weng møtte Dagbladet på Sognefjellet forrige uke, var det under tåke på den første økta.

Det gledet faktisk 25-åringen, all den tid hun da fikk trene på å bli bedre på å kjøre utfor og svinger i krevende forhold.

Hun trives bedre i de svingene enn på asvalterte svinger.

- Det har vært tåke, så da får jeg øvd meg på å kjøre vanskelig utforkjørgreier, så det er egentlig greit. Det er litt digg at det er dårlig vær også, så får vi øvd på det, sier Weng og smiler.

Hun tapte trolig VM-gullet på tremila i den siste svingen i Lahti da Marit Bjørgen snek seg forbi rett før oppløpet.

- Det var den eneste gangen jeg bomma på den svingen. Det gjelder å treffe når det gjelder, forteller Weng, som forsøker å bli bedre teknisk og modigere i utforkjøringer.